Activitatea de control a inspectorilor de muncă a fost suspendată, spre ușurarea unora dintre angajatori

0
702

• Declararea stării de urgență a dus la suspendarea controalelor făcute la angajatori de către Inspectoratele Teritoriale de Muncă (ITM), cu unele excepții. Totuși, în luna martie, până la declanșarea stării de urgență, mai mulți angajatori vasluieni au primit amenzi importante, în total 110 mii lei, pentru că foloseau muncitori angajați la negru ori forțau angajații să lucreze în plus față de orarul de muncă convenit. Au fost constatate și alte nereguli, pentru care angajatorii în cauză au fost sancționați, în cea mai mare parte, doar cu avertismente. Din păcate, în perioada respectivă au fost și 4 accidente de muncă, dintre care două mortale, ca urmare a unor încălcări a prevederilor legale din domeniul securității și sănătății în muncă.

În luna martie, inspectorii din cadrul compartimentelor control muncă nedeclarată și control relații de muncă al ITM Vaslui au controlat 69 unități, la care desfășurau activitate 1.237 salariați, din care 487 femei și 3 tineri sub 18 ani. Cele mai multe dintre controale au urmărit identificarea muncii nedeclarate în toate formele ei, activitatea continuând până pe 17 martie, când a fost declarată stare de urgență națională. Chiar și în acest scurt răstimp, au fost identificate 7 persoane care prestau muncă nedeclarată, din care 4 persoane nu aveau încheiate contracte individuale de muncă, iar trei persoane lucrau în afara timpului de muncă repartizat prin contractul individual de muncă cu timp parțial. Pentru persoanele identificate că prestau muncă nedeclarată, angajatorilor le-au fost aplicate amenzi în valoare de 20.000 lei pentru fiecare persoană, respectiv 10.000 lei pentru cei care lucrau în afara timpului de muncă repartizat prin contractul individual de muncă cu timp parțial, valoarea totală a amenzilor pentru munca nedeclarată fiind de 110.000 lei. Alte verificări au vizat păstrarea la sediu a registrului general de evidență al salariaților în format electronic, eliberarea de acte solicitate de angajați, dosare de personal, precum și transmiterea în termen a modificărilor în contractele de muncă în sistem Revisal. În urma verificărilor, au fost sancționați 3 angajatori, fiind aplicate 3 avertismente, iar pentru alte neconformități constatate au fost dispuse 30 de măsuri de intrare în legalitate. Alte amenzi au fost date pentru nerespectarea prevederilor legale privind evidența orelor de muncă, în cazul a 6 angajatori sancționați cu 3 amenzi în valoare de 7.500 lei, iar trei cu avertisment. De asemenea, pentru refuzul de a pune la dispoziția inspectorilor de muncă și pentru nerealizarea măsurilor dispuse în procesele verbale anterioare au fost sancționați 4 angajatori fiindu-le aplicate 6 sancțiuni contravenționale, din care 5 avertismente și o amendă în valoare de 5.000 lei.

„În luna martie 2020, la nivelul compartimentelor muncă nedeclarată și control relații de muncă au fost aplicate în total de 24 sancțiuni contravenționate, la un număr de 14 angajatori, din care 8 amenzi în valoare de 122.500 lei, și 16 avertismente. În urma controalelor efectuate au fost trasate în total un număr de 136 de măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate, între care se numără munca nedeclarată, respectiv primirea la muncă a unei persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, în ziua anterioară începerii activității; primirea la muncă a unei persoane fără transmiterea raportului de muncă în registrul general de evidență a salariaților cel târziu în ziua anterioară începerii activității; primirea la muncă a unui salariat în perioada în care acesta are contractul individual de muncă suspendat; primirea la muncă a unui salariat în afara programului de lucru stabilit în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parțial. De asemenea, s-au constatat cazuri de depășire a programului normal de lucru, neplata corespunzătoare a orelor suplimentare, neplata corespunzătoare a orelor de noapte, neacordarea concediului de odihnă, netransmiterea registrului general de evidență al salariatilor în format electronic și/sau netransmiterea acestuia, cel târziu în ziua lucrătoare anterioară începerii activității salariaților sau neevidențierea orelor de început și sfârșit de program”, anunță Gheorghe Chirvase, inspectorul șef al ITM Vaslui.

Controalele pe tema relațiilor de muncă nu au fost singurele făcute de către inspectorii ITM în prima parte a lunii martie, alte acțiuni au vizat domeniul securității și sănătății în muncă. Asta cu atât mai mult cu cât în această perioadă au fost comunicate de angajatori, nu mai puțin de 4 accidente de muncă din care 2 accidente de muncă care au produs incapacitate temporară și 2 accidente de muncă mortale, în care au fost implicați lucrători.

“Cauzele care au dus la producerea accidentelor de muncă au constat fie în utilizarea unor echipamente de muncă neconforme sau neutilizarea echipamentului individual de protecție acordat, fie faptului că angajatorii nu au asigurat cunoașterea și respectarea prevederilor legale în domeniul securitatii și sănătății în muncă, sau lucrătorii nu au fost informați cu privire la riscurile la care sunt expusi și la măsurile de prevenire. În cazul controalelor pe linia securității și sănătății în muncă, pentru neregulile constatate au fost sanctionați un număr de 13 angajatori, fiind aplicate 26 de sancțiuni contravenționale cu avertisment”, a explicat inspectorul șef Gheorghe Chirvase. Acesta a adăugat că pe perioada stării de urgență se vor face totuși controale dispuse de către ministrul muncii și protecției sociale sau cele dispuse de Inspecția Muncii, în special pentru punerea în aplicare a hotărârilor Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, sau pentru a da curs sesizărilor prin care se reclamă săvârșirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social și pentru cercetarea accidentelor de muncă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.