Varianta de ocolire a municipiului Husi, cu proiect aprobat, dar fara finantare in 2020!

0
975

• In chiar prima sedinta de Guvern din acest an, pe 6 ianuarie, a fost emisa o Hotarare, prima din 2020, “pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii «Varianta de ocolire Husi», judetul Vaslui”. In ciuda acestui act normativ, in Bugetul de stat pentru anul 2020, promulgat in aceeasi zi de catre presedintele Klaus Iohannis, nu apare alocat nici macar un leu pentru demararea acestei investitii, al carei cost se ridica la 388 milioane de lei si care ar putea fi gata in cel mult 3 ani. In aceste conditii, husenii vor trebui sa suporte in continuare traficul greu spre si dinspre Vama Albita. Nici alte obiective din Vaslui nu au o soarta mai buna, centura Vasluiului ori drumul expres Tisita – Albita nenumarandu-se printre prioritatile guvernantilor!

In luna aprilie a anului trecut, erau finalizate proiectul si indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Varianta de ocolire Husi”, obiectiv care, prin implementare, ar fi deviat tot traficul greu spre si dinspre Vama Albita in afara municipiului. In afara evidentelor beneficii, fluidizarea traficului si reducerea poluarii fiind doar doua dintre acestea, realizarea centurii ar fi imbunatatit mult viata locuitorilor municipiului, locuintele multora dintre ei, dar si sedii ale unor institutii publice avand de suferit datorita trepidatiilor produse de camioanele de mare tonaj care trec chiar prin centrul orasului.

Ulterior, la inceputul lunii octombrie, era pus in dezbatere publica un proiect de Hotarare de Guvern privind aprobarea respectivilor indicatori tehnico-economici ai acestui obiectiv, demararea lucrarilor de executie a Centurii fiind anuntata de catre guvernantii PSD de atunci pentru acest an. Proiectul in cauza a fost recent aprobat, fiind prima Hotarare a Guvernului PNL condus de Ludovic Orban emisa in acest an!

“Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare:

Art. 1. – Se aproba indicatorii tehnico – economici ai obiectivului de investitii “Varianta de ocolire Husi”, judetul Vaslui, prevazuti in anexa la prezenta hotarare.

Art. 2 – Finantarea obiectivului de investitii prevazut la art. 1 se realizeaza de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.

Art. 3. – Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor prin Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A., raspunde de modul de utilizare a sumei prevazute in anexa, in conformitate cu prevederile legale in vigoare”, se arata in actul normativ.

Toate bune si frumoase, numai ca in Bugetul Romaniei pentru anul 2020, promulgat in aceeasi zi, 6 ianuarie, de catre presedintele Klaus Werner Iohannis si deja publicat in Monitorul Oficial, nu este alocat nici un leu pentru obiectivul de investitii “Varianta de ocolire Husi”! Dealtfel, nici alte investitii din portofoliul Ministerului Transporturilor, soseaua de centura a municipiului Vaslui, reabilitarea Garii Vaslui ori a Drumului National DN 24, de la limita cu judetul Galati pana la Crasna, desi mentionate in buget, nu au o soarta mai buna. De exemplu, pentru Centura municipiului Vaslui, a carei constructie era asteptata sa demareze cat de curand, este alocata doar suma de 1,501 milioane lei, pentru acest an, si 1,019 milioane lei, prognoza pentru anul viitor, drept “sprijin pentru pregatirea documentatiei tehnice” aferente. O soarta ceva mai buna se pare ca o va avea Varianta de ocolire a municipiului Barlad, pentru construirea careia in acest an a fost alocata suma de 102,76 milioane lei, urmand ca, in 2021, sa se aloce alti aproape 60 de milioane lei, pentru finalizarea proiectului, finalizare asteptata pentru inceputul anului 2022. La fel se pare ca se va intampla si cu un alt punct nevralgic al infrastructurii rutiere vasluiene: podul de la Crasna. Desi, teoretic, reabilitarea acestuia urma sa inceapa anul trecut, fiind alocata chiar si suma de 4,51 milioane lei, pana acum nu s-a cheltuit nici un ban, astfel ca finantarea se pare ca va demara in acest an, Ministerul Transporturilor alocand in acest scop 1,65 milioane lei. Alti 1,16 milioane lei urmaza a fi alocati pentru constructia podului in 2021, pentru ca obiectivul sa fie finalizat, spera guvernantii, in 2022, cand vor fi alocati alti 2 milioane lei.

Cat priveste varianta de ocolire a municipiului Husi, singura speranta pentru demararea executiei programata sa dureze 36 de luni, ar fi alocarea fondurilor necesare eventual la rectificarea bugetului de stat, rectificare care ar putea avea loc, ca de obicei, la inceputul celui de-al doilea semestru a anului. Conform indicatorilor tehnico-economici proaspat aprobati, costul total al investitiei ar fi de 366 milioane lei, din care 308,33 milioane lei reprezinta constructii montaj. Investitia ar urma sa fie finantata esalonat, respectiv 91,5 milioane lei, in primul an, 146,4 milioane lei, in al doilea an, si 128,1 milioane lei, in al treilea an de implementare a proiectului. In total, varianta Husilor ar urma sa masoare 14,4 kilometri lungime si o latime cuprinsa intre 10 metri si 13,5 metri, in zonele unde va exista o a treia banda, de urgenta. Pe parcursul acesteia urmeaza a fi realizate 4 intersectii la nivel, 14 poduri, pasaje si viaducte, dar si 2 parcari. Ca si traseu, vitoarea varianta de ocolire urmeaza sa se desprinda din DN 24 B, in partea de sud-vest a municipiului Husi, “sa se desfasoare pe Valea Lohan, pana in dreptul iazului cu acelasi nume, de unde va urca pe coasta vestica a Dealului Lohan, pana la traversarea Vaii Popii, de unde apoi coboara continuu pana in Valea Recea, ocolind pe la nord nord-est localitatea Epureni; din Valea Recea traseul traverseaza Dealul si Valea lui Ivan, racordandu-se la DN 24 B, in partea de nord-est a municipiului Husi”, conform proiectului tehnic. Mai ramane ca acest proiect sa fie si pus in practica, iar promisiunea guvernantilor de realizare a acestui important obiectiv sa nu ramana doar o vorba in vant.

Deocamdata, asta se intampla cu mult promisul drum expres Tisita – Albita al carui Studiu de fezabilitate este mentionat in programul de investitii al Ministerului Transportului pe anul 2020 doar in treacat, ca fiind “in etapa de pregatire/atribuire in vederea elaborarii documentatiilor tehnico – economice sau proiectarii si executiei”, fara a fi alocat insa vreun ban.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.