Mai putina birocratie pentru cadrele didactice!

0
745

Pentru eficientizarea activitatii la clase si concentrarea pe actul de predare – invatare, conducerea Ministerului Educatiei propune simplificarea, digitalizarea si chiar eliminarea unor documente sau activitati care consuma din timpul cadrelor didactice. Cei mai multi profesori saluta aceste masuri, insa unii subliniaza ca, de exemplu, eliminarea sau, dupa caz, simplificarea raportarilor situatiilor scolare ale elevilor sau ale programelor de sprijin, vizate de catre minister, ar putea reduce din rolul educational sau de prevenire a aparitiilor unor situatii sociale nedorite in randul elevilor si chiar al dascalilor.

Incepand chiar cu prima zi a semestrului al II-lea al acestui an scolar, Ministerul Educatiei implementeaza un set de masuri care nu necesita modificari de acte normative si care pot fi aplicate imediat, masuri avand drept scop debirocratizarea procesului educational. O parte din principiile care trebie sa guverneze imvatamantul preuniversitar si universitar, precum si invatarea pe tot parcursul vietii din Romania, se refera la centrarea educatiei pe beneficiarii acesteia, in conditii de calitate, relevanta si eficienta. Plecand de la o analiza a activitatilor complexe care se desfasoara in unitatile de invatamant si de la premisa ca procuparea principala a cadrelor didactice trebuie sa fie aceea de a se concentra pe modul in care eficientizeaza activitatea la clasa, cu accent pe predare – invatare – evaluare, s-a constatat ca s-a produs un dezechilibru major intre actul didactic in sine si realizarea unui volum mare de hartii. Aceste concluzii au determinat conducerea Ministerului Educatiei si Cercetarii sa decida masuri de interventie, pentru a realiza o reala debirocratizare a procesului educational, se arata in Adresa 8063/13.01.2020 a Ministrului Educatiei, referitoare la debirocratizarea activitatilor cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar, transmisa tuturor inspectoratelor scolare si unitatilor de invatamant.

Printre masurile ce urmeaza a fi implementate imediat se numara simplificarea portofoliului profesorilor, care urmeaza sa contina doar planificarile calendaristice anuale, un proiect al unitatilor de invatare si instrumentele de evaluare, nu si alte documente sau planificari. La fel, va fi simplificat portofoliul dirigintelui, care va contine doar planificarea activitatilor specifice acestei functii, caledarul activitatilor educative extrascolare ale clasei si fisele psihopedagogice ale elevilor din clasa respectiva. De asemenea, procesele verbale care nu necesita modul de luare a deciziei, de la activitatilor cadrelor didactice sau din cadrul anumitor activitati cu parintii, nu mai sunt obligatorii, putand fi inlocuite cu simple liste de prezenta. Incepand cu prima zi a acestui semestru scolar, cadrele didactice nu vor mai fi implicate in intocmirea la nivelul unitatilor de invatamant a rapoartelor si statisticilor solicitate de institutiile ierarhic superioare sau de alte institutii din afara actului educational, daca nu sunt prevazute in mod expres in acte normative. Asta pentru ca extragerea datelor statistice necesare se poate face prin interogarea Sistemului Informatic Integrat al Invatamantului din Romania sau a altor aplicatii specifice, si nu ocupand din timpul cadrelor didactice. O alta masura decisa de minister se refera la aplicarea testelor initiale, care nu mai sunt obligatorii la nici un nivel de invatamant sau clasa. Cadrele didactice pot insa decide folosirea acestor teste, insa doar la inceput de ciclu sau la preluarea unei clase noi, doar la disciplina pe care o predau si doar pentru a cunoaste nivelul atingerii competentelor de catre elevi.

Conducerea ministerului anunta ca, pentru anul scolar 2020 – 2021, sunt in curs de modificare si alte acte normative, care propun eliminarea sau simplificarea unor documente a caror intocmire, pana acum, cadeau in sarcina cadrelor didactice. Este vorba de eliminarea portofoliului dirigintelui, simplificarea condicii de prezenta, eliminarea comisiilor metodice si a comisiei pentru curriculum, simplificarea documentelor necesare pentru excursiile scolare si activitatile extrascolare, dar si simplificarea procesului de evaluare a calitatii actului didactic (ARACIP), precum si eliminarea sau dupa caz, simplificarea, raportarilor situatiei sociale a elevilor si a raportarilor programelor de sprijin. Astfel, profesorii vor avea mai mult timp sa se ocupe efectiv de elev, cel care trebuie sa stea in centrul activitatii educationale, care nu mai trebuie grevata de intocmirea unor documente doar pentru a da de lucru unor alti functionari ocupati cu centralizarea si intocmirea unor situatii care, poate, nu intereseaza pe nimeni!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.