Descoperire astronomica extrem de importanta in Romania, la inceput de an

0
926

• In urma unor observatii astronomice cu caracter stiintific realizate cu ajutorul telescopului principal la Observatorul Astronomic al Muzeului „Vasile Parvan” Barlad, a fost descoperita, in premiera pentru institutie, prima stea variabila, ce va purta numele Barlad V1.

Steaua variabila Barlad V1 a fost descoperita la inceputul lunii noiembrie 2019, in urma procesarii unor cadre test pentru observatii fotometrice. Curba de lumina a fost raportata pe 4 decembrie 2019 la American Association of Variable Star Observers (AAVSO): https://www.aavso.org/vsx/index.php?view=detail.top&oid=1500137&fbclid=IwAR3KBZK7jKLrYzxRSihpOqTVSUuYklQ0nQfQf1ufT1kU_W85ZvfoKwpelGo

Stelele variabile sunt acele stele care isi modifica stralucirea, consecinta a unor procese din interior. Sunt mai multe tipuri de stele variabile, iar Barlad V1 este de tip Delta Scuti. Steaua face parte din clasa spectrala A7V si variaza cu aproximativ 0.07 magnitudini in 98 de minute.

Barlad V1 este situata la o distanta de aproximativ 4000 ani lumina, in dreptul constelatiei Perseus.

Este a doua descoperire importanta, dupa Nova Rosie Luminoasa din galaxia Messier 101, ce a fost descoperita pe 10 februarie 2015, la Observatorul Astronomic din Barlad (https://astrobarlad.wordpress.com/2015/03/).

Descoperirea stelelor variabile se realizeaza prin observatii astronomice cu ajutorul unor echipamente speciale si softuri ce analizeaza curba de lumina. In ultimii ani, institutia barladeana a beneficiat de mai multe sponsorizari din mediul privat, in urma carora sau achizitionat echipamente si accesorii necesare observatiilor astronomice cu caracter stiintific si educativ.

„Cu acest prilej, dorim sa multumim tuturor sponsorilor care s-au implicat in modernizarea Observatorului Astronomic al Muzeului „Vasile Parvan” Barlad, intre anii 2017 – 2019: S.C. Top Gel Prod S.R.L. Craiova, S.C. Evel H Company S.R.L., SC Authentic Version S.R.L., CEC Bank S.A., S.C. Energoconstruct S.R.L, S.C. Safir S.R.L., S.C. Vinicola Averesti S.R.L., S.C. Nomis 2003 S.R.L, Terra General Constructor S.R.L., ACER Romania, S.C. International Tehno S.R.L, S.C. Viacons Rutier SRL, S.C. Staer International S.A., A&A Farms Bogesti,  S.C. Ilvas S.A., S.C. Biosfarm S.R.L. Barlad, S.C. Banca Transilvania S.A., S.C. Titi Aur S.R.L. (Academia Titi Aur), S.C. Confectii S.A. Barlad, S.C. Kredianis S.R.L. Zorleni. Donatii persoane fizice: Ciprian Frigoi, Ovidiu Codre Cartiu, Constantin Balmus, Jora Gabriela”.

(Sursa informatiilor: https://www.facebook.com/420740151331997/posts/3439115016161147/)