Facilitati pentru persoanele juridice la plata datoriilor catre bugetul municipiului Vaslui

0
760

• Debitorii – persoane juridice si entitatile fara personalitate juridica cu obligatii bugetare restante la bugetul local al municipiului Vaslui, inregistrate la data de 31 decembrie 2018, pot scapa de plata penalitatilor de intarziere daca achita debitele principale pana pe 15 decembrie 2019. O alta masura pentru a veni in ajutorul celor cu datorii la bugetul local, recent implementata de catre municipalitate, se refera la darea in plata a unor bunuri imobile detinute, chiar daca acestea sunt supuse executarii silite de catre organul fiscal local.

La sfarsitul anului 2018, persoanele juridice si entitatile fara personalitate juridica, respectiv persoane fizice autorizate, intreprinderi familiale, intreprinderi individuale, cabinete individuale, persoane fizice independente si alte persoane fizice care obtin venituri din activitati economice, aveau debite restante la bugetul municipiului Vaslui in valoare totala de circa 3 milioane de lei. In multe cazuri, penalitatile de intarziere se apropie ca valoare ori uneori chiar depasesc, in cazul datoriilor mai vechi, debitele restante, adunandu-se continuu, ceea ce pune in imposibilitate pe unii debtori in a-si plati in integralitate datoriile catre bugetul local. Ordonanta de Urgenta 6/2019 da posibilitatea autoritatilor locale sa faca unele inlesniri la plata, inclusiv scutirea de penalitati la achitarea integrala a debitelor restante, inlesniri oportune atat pentru datornici, cat si pentru atragerea de fonduri la bugetul local. O asemenea masura, aplicata la nivelul municipiului Vaslui, in cazul persoanelor fizice cu debite la bugetul local, si-a demonstrat deja eficienta, multi dintre datornici prezentandu-se pentru a se achita de datorii, beneficiind astfel de scutirea de penalitati.

“Deja, de la punerea in aplicare a acestor masuri in cazul contribuabililor – persoane fizice, multi cetateni aflati in situatia de a avea debite restante s-au prezentat la Serviciul Financiar pentru a depune cereri in acest sens, dupa ce s-au achitat de datorii. De exemplu, un cetatean a avut un debit de circa 7.000 lei, pe care, achitandu-l, a scapat de plata unor penalitati ce se ridicau la 2.000 lei! Altii vin sa se intereseze cu privire la aceasta oportunitate, ocazie cu care, consultand situatia lor financiara, observa ca datoreaza taxe si impozite pentru, de exemplu, vehicule sau bunuri imobile pe care le-au instrainat ori impartit, prin divort, fara a le radia insa din evidentele noastre. Astfel, isi clarifica situatia financiara si le este mult mai usor sa se achite de debitele restante. Fac insa observatia ca, spre deosebire de persoanele fizice, care trebuie sa achite debitele la zi, inclusiv pentru anul in curs, in cazul persoanelor juridice, actul normativ recent adoptat de Consiliul Local Vaslui face referire la plata obligatiilor fiscale existente la data de 31 decembrie 2018, pentru a se anula plata penalitatilor, obligatiile curente pastrandu-si regimul normal de plata”, a declarat Eugen Bot, directorul economic al Primariei municipiului Vaslui.

Prin Hotararea CL recent adoptata in unanimitate de voturi, majorarile de intarziere aferente obligatiilor principale datorate bugetului local, restante la 31 decembrie 2018, inclusiv, se anuleaza daca toate solicitantul va stinge prin orice modalitate prevazuta de lege pana la data de 15 decembrie 2019, inclusiv obligatiile bugetare principale restante la 31 decembrie 2018, inclusiv, administrate de organul fiscal local. Totusi, „majorarile de intarziere aferente obligatiilor bugetare principale cu termene de plata pana la 31 decembrie 2018 inclusiv si stinse pana la aceasta data nu se anuleaza”, se arata in actul normativ recent adoptat.

Cat priveste procedura prin care persoanele juridice pot scapa de plata penalitatilor de intarziere, prin achitarea debitelor restante, debitorii care intentioneaza sa beneficieze de anularea majorarilor de intarziere pot notifica organul fiscal local cu privire la intentia lor pana cel mai tarziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor. Ulterior, organul fiscal verifica daca debitorul si-a indeplinit obligatiile declarative pana la respectiva data, efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale. Apoi, daca conditiile sunt indeplinite iar debitele au fost achitate, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii notificarii, va fi eliberat din oficiu noul certificat de atestare fiscala, care va fi comunicat debitorului. Foarte important pentru debitorii care au notificat organul fiscal si aflati in executare silita este faptul ca procedura de executare silita nu incepe sau se suspenda, dupa caz, pentru majorarile de intarziere amanate la plata!

Darea in plata, o solutie!

Tot la sfarsitul lunii trecute, consilierii municipali au adoptat o alta hotarare care, la fel, poate veni in sprijinul debitorilor cu restante la bugetul local si care, in schimbul stingerii unor creante fiscale, pot solicita trecerea in proprietate publica a municipiului Vaslui a unor bunuri imobile, cladiri sau terenuri, asa numita „dare in plata”. Masura este benefica pentru acei debitori, persoane fizice sau juridice, a caror creante catre bugetul local sunt atat de mari incat au ajuns in imposibilitate de a se achita altfel de ele. Bunurile pot fi cedate astfel municipalitatii, chiar daca ele sunt deja obiectul procedurii de executare silita initiata de catre organul fiscal local. In acest scop, consilierii municipali au aprobat componenta Comisiei ce va fi infiintata la nivelul Primariei Vaslui, pentru analiza si solutionarea cererilor debitorilor care solicita stingerea unor creante fiscale prin procedura darii in plata, Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei, precum si cererea si documentatia care o insoteste ce trebuie depusa de solicitantul stingerii creantelor prin aceasta metoda.

“Am avut deja astfel de solicitari, de dare in plata, din partea unor debitori care nu se pot achita de aceste obligatii restante si care, unii dintre ei, sunt deja in plina procedura de executare silita. E o modalitate buna si pentru ei, pentru ca scapa de plata unor datorii, si pentru noi, pentru ca, prin acceptarea acestui “schimb”, stingem creantele respective, lucru care, in cazul procedurii de executare silita, poate am fi al treilea sau a patrulea pe lista datornicilor, si nu am ajunge sa recuperam prea mult ori chiar deloc. In plus, prin preluarea bunurilor imobile respective, terenuri si sau constructii, le putem folosi pentru a le da o utilitate necesara acestei comunitati, fie le putem valorifica. Si intr-un caz, si intr-altul, nu e decat in folosul nostru, al Consiliului Local, si, in definitiv, a cetatenilor acestui oras“, a declarat recent primarul Vasile Paval.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.