Trista soarta a drumurilor de la Vaslui: pe o parte se repara, pe cealalta se strica!

3
1075

• Conducerea judetului doreste sa impuna taxe speciale ori restrictii de tonaj, sau chiar sa oblige transportatorii care strica drumurile judetene proaspat reabilitate sa plateasca repararea lor. “Numai in aceasta saptamana am fost chiar eu martor la doua situatii in care camioane de mare tonaj «arau» pur si simplu asfaltul! Asa nu se mai poate, noi facem eforturi sa reabilitam si sa asfaltam drumurile judetene, cheltuim o gramada de bani, ca sa vedem eforturile noastre zadarnicite”, a declarat presedintele CJ, Dumitru Buzatu. Un proiect de hotarare privind impunerea unor taxe speciale s-a aflat recent in dezbatere publica pe site-ul institutiei, insa nu a ajuns inca pe masa consilierilor judeteni.

Consiliul Judetean Vaslui are in administrare un total de 940,2 km de drumuri judetene, din care 345,9 km cu beton asfaltic, 20,4 km cu beton din ciment, 109,7 km cu imbracaminte asfaltica usoara, 342,2 km de drumuri pietruite si 122 de kilometri de drumuri din pamant. Situatia infrastructurii rutiere judetene s-a imbunatatit semnificativ in ultimul deceniu, datorita eforturilor Consiliului Judetean de a accesa sau aloca fonduri din bugetul propriu in vederea reabilitarii drumurilor judetene. Doar prin PNDL 2, institutia a accesat peste 172 de milioane de lei, pentru reabilitarea si asfaltarea de portiuni din 13 drumuri judetene insumand peste 115 kilometri, la care se adauga proiectul Drumului Strategic Barlad Laza Codaesti, cu o lungime de 83 de kilometri, in valoare de 222 milioane lei. La acestea se adauga eforturile pentru intretinerea retelei de drumuri judetene, eforturi financiare, din partea CJ, si fizice, din partea SC Lucrari Drumuri si Poduri SA, care incearca sa se descurce cu un parc de utilaje invechit si un personal de doar 99 de oameni, intervenind atat pentru reparatiile de urgenta, cat si in situatiile mai speciale, inclusiv pentru deszapezirea drumurilor sau interventii de dupa inundatii. “Deoarece utilajele au perioada de functionare depasita, pentru mentinerea lor in stare de functionare suntem nevoiti sa efectuam multe cheltuieli necesare intretinerii si repararii acestora. Totodata, si consumul de carburanti, piese de schimb si lubrefianti este cu mult peste consumul tehnic, ceea ce duce la pierderi in activitatea societatii. Din profitul inregistrat de societatea noastra, nu putem aduce intreg parcul auto la parametrii actuali, pentru indeplinirea calitativa a tuturor categoriilor de lucrari prevazute in contract. De aceea, va rugam sa ne sprijiniti in demersurile noastre privind dotarea necesara parcului auto al societatii”, si-a motiva ing. Constantin Pricope, directorul LDP Vaslui, cererea adresata CJ Vaslui in vederea acordarii unui ajutor de minimis individual pentru achizitionarea a doua autocamioane de transport marfuri. Ajutorul, in suma de 200.000 de euro, a fost aprobat si alocat din bugetul propriu al judetului, dupa ce Consiliul Concurentei si-a exprimat acordul in acest sens.

Uneori insa, toata munca drumarilor si eforturile conducerii judetului par in zadar, pe sosele reabilitate de curand aparand gropi sau santuri, din cauza in special a camioanelor grele sau a TIR-urilor pline cu marfa ce tranziteaza aceste drumuri. Chiar si presedintele Dumitru Buzatu si-a exprimat nemultumirea in acest sens. „In ultimele zile, cu ocazia deplasarilor prin judet, la Garceni si la Tanacu, am fost efectiv martor la astfel de lucruri. Chiar in fata mea, rotile unui camion se infundau efectiv in asfaltul topit din cauza caldurii, aruncand bitumul si lasand in urma adevarate cratere. Orice tehnologie si ce materiale ar aplica constructorii, nu vad cum asfaltul ar putea rezista unui camion care cantareste 20 – 30 de tone, care goneste fara grija starii drumurilor”, le-a spus el consilierilor judeteni.

„Trebuie gasita o solutie pentru a introduce restrictii de tonaj, pentru ca, altfel, vom investi la nesfarsit in repararea drumurilor judetene, distruse de aceste vehicule grele. Am cerut deja aparatului tehnic sa se ocupe de acest lucru si sa studieze si introducerea unor taxe ori aplicarea de sanctiuni transportatorilor care nu respecta aceste restrictii, banii astfel adunati urmand a fi folositi pentru reparatii”, a adaugat Dumitru Buzatu, care pare decis sa gaseasca o solutie pentru limitarea distrugerii drumurilor.

Trebuie spus ca nu cu mult timp in urma, in luna iulie, Consiliul Judetean Vaslui a supus in dezbatere publica un proiect de hotarare privind “Stabilirea tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor de interes judetean pentru efectuarea transportului cu vehicule cu depasirea maselor si/sau dimensiunilor maxime admise, precum si a celor pentru ocuparea zonei drumurilor de interes judetean”. Conform acestui document, de exemplu pentru autorizarea accesului la reteaua de drumuri judetene, vehiculele rutiere cu gabarit depasit inmatriculate in alte state ar urma sa plateasca o taxa de 1.000 de euro/cursa, in timp ce, pentru transportatorii autohtoni, emiterea unei autorizatii speciale de transport ar costa 20% din valoarea totala a tarifelor de depasire, dar nu mai putin de 10 euro, respectiv de 1,5 ori mai mult, in cazul emiterii unei asemenea autorizatii in regim de urgenta. Chiar daca acest proiect de hotarare va fi supus votului consilierilor judeteni si va fi aprobat, ramane totusi problema constatarii depasirilor de masa sau gabarit si incasarea taxelor aferente, pentru cei care nu se prezinta de buna voie sa obtina autorizatii speciale de transport de la CJ.

Cu o problema asemanatoare se confrunta si UAT-urile, in special cele din mediul rural, ale caror drumuri comunale sau satesti uneori proaspat pietruite ajung uneori adevarate transee in urma circulatiei unor vehicule supradimensionate, asa cum sunt, de exemplu, ale celor care exploateaza masa lemnoasa din paduri. Chiar platite, taxele speciale ori amenzile incasate nu ajung insa pentru repararea drumurilor stricate, pe care insa locuitorii sunt fortati sa circule zi de zi.

3 COMENTARII

  1. Dar de drumul județean Bârlad -puiesti-Dragomiresti de ce si-a bătut joc Consiliul județean?. Acest drum a fost asfaltat de firma de casa transmir- farmazon pe bani imprumutati de consiliul județean. Asfaltarea s-a făcut în bătaie de joc, in stilul farmazon. Au montat o folie sub asfalt, fara amorsa bituminoasa, astfel încât , după câteva luni, asfaltul a fugit cu tot cu folia geotextil. Acum drumul arata oribil, un adevărat pericol, numai cratere. Degeaba dam vina pe camioane daca drumurile sunt făcute în bătaie de joc.

  2. Gata a gasit motivul . Domnul Dumitru Buzatu (PSD) sa asfalteze drumurile judetene DJ 242 B (comuna Malusteni) si DJ 242 C – DJ 242 G (comuna Vinderei) ca sunt drumuri de pietris ca pe timpul Dacilor si vrem sa mergem la Manastirea Bujoreni si Manastirea Grajdeni dar scurteaza mult si distanta spre Barlad dar pana atunci sa faca santuri de scurgerea apei de pe drumuri si sa mai toarne pietris nu nisip pe DJ 242 B (comuna Malusteni) si sa niveleasca pietrisul . La cei din judetul Galati tot PSD (Costel Fotea) cum se poate ???

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.