Nici pe hartie autostrazile Moldovei nu arata bine. Deocamdata, ne multumim cu metrul de la Suceava!

2
666

Guvernul Romaniei a pregatit Strategia Fiscal Bugetara pentru perioada 2019 – 2021, document prezentat in dezbatere publica pe site-ul Ministerului de Finante. Conform acestei Strategii, singura investitie majora in infrastructura rutiera aflata in faza de executie este centura ocolitoare ale municipiului Barlad, in timp ce investitiile similare de la Vaslui si Husi au primit sau urmeaza sa primeasca bugetare pentru intocmirea studiilor de fezabilitate. Cat despre autostrazi sau drumuri rapide, toate sunt doar la stadiul de intentie.

In conditiile unui cadru european incert, marcat de cresterea preturilor la energie, volatilitatea pietelor financiare, tensiuni comerciale, precum si de riscuri geopolitice, statele membre sunt constiente ca trebuie sa intreprinda masuri concrete pentru consolidarea rezilientei economiilor lor pentru a raspunde provocarilor viitoare.

In acest context, Romania stabileste obiectivele constructiei bugetare pentru anul 2019 si orizontul 2020-2021”, se arata in Strategia Fiscal Bugetara pentru perioada 2019 – 2021, recent elaborata si prezentata de Guvern. In documentul de 240 de pagini supus dezbaterii publice, un capitol important este alocat dezvoltarii infrastructurii rutiere, insa, din multitudinea de proiecte prezentate ca aflate in derulare sau la stadiul de intentie, prea putine se refera la zona Moldovei. Asta in ciuda explicatiilor si intentiilor de genul: „Prioritati strategice in domeniul infrastructurilor si serviciilor de transport pentru perioada 2019-2021: Coeziunea teritoriala asigurand interconectarea teritoriului national la rutele internationale, precum si interconectivitatea regionala, asigurand infrastructura de baza necesarului economiilor moderne de transport; Eficienta prin eliminarea blocajelor si intarzierilor cu impact asupra mediului economic si social. Prioritatile strategice ale Ministerului Transporturilorsunt focalizate in principal pe finalizarea lucrarilor la obiectivele/proiectele de investitii aflate intr-un stadiu avansat de realizare, cu finantare asigurata si continuarea lucrarilor la obiectivele sau proiectele de investitii aflate in derulare, precum si inceperea de noi lucrari, situate pe reteaua TEN-T, cu finantare asigurata din fonduri nerambursabile si fonduri rambursabile”, se arata in strategie.

Conform documentului, alocarea resurselor financiare ale Ministerului Transporturilor va fi focalizata, in principal, pentru proiectele de autostrazi in pregatire, pentru care exista deja alocari bugetare in anul 2019 si care cuprind Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru autostrazile Targu Neamt – Targu Mures, Sibiu – Fagaras, respectiv Elaborarea studiilor de fezabilitate si a proiectelor tehnice pentru Autostrada Brasov – Bacau si pentru drumurile de mare viteza Ploiesti – Buzau – Focsani – Bacau – Pascani. In afara acestora, in acest an ar putea fi bugetate, dupa obtinerea aprobarilor legale necesare, si alte proiecte, aflate in prezent in etapa de pregatire/atribuire in vederea elaborarii documentatiilor tehnico-economice sau proiectarii si executiei. Intre acestea, se afla si Elaborare studiu de prefezabilitate pentru autostrada Tisita – Albita si Elaborarea studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic pentru drumul Expres Pascani – Suceava – Siret, alaturi de alte 15 drumuri importante din alte regiuni decat cea a Moldovei! De asemenea, este prezentata si Lista principalelor proiecte de constructie variante de ocolire, introduse in Buget in anul 2019, lista care cuprinde ca fiind in executie centurile oraselor Barlad, Tecuci, Mihailesti, Suceava, Carei, Targu Mures, Satu Mare, Stei, Radauti, Timisoara Sud, alaturi de alte Variantele de ocolire care vor intra in executie: Medias, Dej, Alesd Sud, Comarnic, Busteni, Sacueni, Craiova Sud – Vest, Targu Frumos, Falticeni, Iasi, Targu Jiu si Drumul de legatura DN5 – Podul prieteniei de la Giurgiu. Sunt prezentate, de asemenea, Proiectele in pregatire, pentru care exista deja alocari bugetare in anul 2019, ce cuprind variante de ocolire aflate in etapa de pregatire (elaborare Studii de Fezabilitate si/Proiecte Tehnice), intre care Varianta de ocolire a municipiului Vaslui, alaturi de cele ale oraselor Sfantu Gheorghe, Giurgiu (Est), Zalau, Ramnicu Valcea si Techirghiol. In plus, urmeaza a fi bugetate pe parcursul anului 2019, dupa obtinerea aprobarilor legale necesare, si proiecte aflate in prezent in etapa de pregatire si/sau executie variantele de ocolire ale oraselor Husi, Baia Mare, Bistrita si Salonta. Dupa cum se vede, chiar si la stadiul de „va fi” obiectivele din regiunea Moldovei sunt, din punctul de vedere al numarului, in evidenta minoritate fata de cele din regiuni oricum mult mai dezvoltate economic. Cat priveste parteneriatele public private prin care ar urma sa fie realizate obiective importante de infrastructura, si aici Moldova a fost lasata la urma, singurul proiect, din cele 5, stabilit prin Hotararea de Guvern nr. 357/2018 prin care Comisia Nationala de Strategie si Prognoza urma sa le pregateasca si sa le atribuie in numele partenerilor publici a fost Autostrada Targu-Neamt – Iasi. Ulterior, atunci cand, prin HG nr. 643/2018 a fost completata Lista proiectelor strategice de investitii cu alte 16 proiecte, niciunul nu avea vreo legatura cu zona Moldovei!

Cat despre Autostrada Targu-Neamt – Iasi, considerata „un alt proiect major de investitie in parteneriat public-privat”, acesta este anuntat ca intrat in etapa finala de lucru. „Studiul de fundamentare pentru autostrada „Targu-Neamt – Iasi „ este finalizat si se afla in procedura de transparenta decizionala pe site-ul Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza. Valoarea totala a investitiei este de aproximativ 1,2 miliarde euro. Perioada de proiectare si realizare a autostrazii este estimata la 48 luni. Se estimeaza ca recuperarea investitiei, cat si asigurarea unui profit rezonabil pentru partenerul privat, se poate realiza prin incheierea unui contract de parteneriat public-privat pe o perioada de 30 ani, care include perioada de proiectare si realizare”, se arata in Strategia Fiscal Bugetara pentru perioada 2019 – 2021.

Marian Mocanu

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.