Daniel Olteanu ii propune ministrului Transporturilor criterii de evaluare a companiilor care executa proiecte de infrastructura

Incadrarea in valoarea care a fost licitata, gradul de respectare a termenelor de executie, numarul si gravitatea incidentelor in ceea ce priveste normele de protectie a muncii. Acestea sunt cele trei criterii care trebuie sa fie incluse, in mod obligatoriu, in grila de evaluare a companiilor care executa proiecte de infrastructura, sustine deputatul Daniel Olteanu, vicelider al Grupului ALDE de la Camera Deputatilor.

Propunerile lui Daniel Olteanu vin in contextul in care ministrul Transporturilor, Alexandru – Razvan Cuc, a subliniat necesitatea unor masuri care sa determine cresterea seriozitatii companiilor care executa proiectele de infrastructura, precum si cresterea gradului de respectare a angajamentelor de catre acestea. Datele colectate pe baza celor trei criterii, pe care deputatul ALDE i le-a solicitat sefului de la Transporturi prin intermediul unei interpelari, pot oferi, afirma Daniel Olteanu, o imagine corecta a modului in care companiile din domeniu inteleg sa faca performanta si sa-si respecte obligatiile asumate la semnarea contractelor. Mai precis, este vorba despre informatii din care sa rezulte daca executantii s-au incadrat in bugetul estimat, daca au tratat cu seriozitate termenele de executie asumate si daca au fost preocupati de conditiile de munca, de viata si securitatea celor care lucreaza pe santierele proiectelor de infrastructura.

Deputatul ALDE i-a cerut ministrului Cuc, in cadrul unei declaratii sustinute in plenul Parlamentului, ca propunerile sale sa fie incluse in grila de evaluare a Ministerului Transporturilor, institutie care trebuie sa aiba o oglinda fidela a realitatii din teren si a nivelului de competenta si exigenta a companiilor din sectorul de infrastructura. Mai multe luari de pozitie de la nivelul Ministerului Transporturilor au transmis, in ultimii ani, nevoia unei evaluari a companiilor de constructii care executa marile proiecte de infrastructura. Aceste semnale nu s-au concretizat insa in adoptarea unor documente, ci au ramas la nivel de intentie. Cred ca trebuie sa trecem de la vorbe la fapte si in acest domeniu si propun ca Ministerul Transporturilor sa transmita, la receptia fiecarui proiect, la terminarea lucrarilor, trei tipuri de date, pentru evaluarea firmelor executante:

1. Incadrarea in buget, chiar economiile facute fata de bugetul initial;

2. Incadrarea in termenele de executie;

3. Numarul si gravitatea incidentelor in ceea ce priveste respectarea securitatii muncii.

Cu privire la primul tip de date, ne-am obisnuit doar cu depasiri ale bugetelor, ori asta e inadmisibil. Undeva sunt probleme: ori in evaluarea pe care o face beneficiarul, respectiv companiile din subordinea Ministerului Transporturilor, ori in capacitatea de mobilizare a antreprenorului sau in estimarea corecta a factorilor externi, probleme legate de exproprieri si asa mai departe. Din acest punct de vedere, astept primele comunicari din partea Ministerului Transporturilor din care sa reiasa ca executantii s-au incadrat in buget, eventual daca au facut si economii, a declarat Daniel Olteanu.

Deputatul ALDE a detaliat si celelalte doua criterii in baza carora ministerul Transporturilor ar putea realiza o evaluare corecta a companiilor care executa proiecte de infrastructura. Fara depasiri ale bugetelor, intarzieri in executie si accidente de munca pe santierele marilor proiecte de infrastructura! Al doilea criteriu, incadrarea in termenele de executie, ar trebui sa fie mai simplu de respectat de catre un constructor serios, manat de bune-intentii. Este de notorietate exemplul oferit de o companie romaneasca, un adevarat reper pozitiv in prezent, care nu doar ca a respectat termenele de executie, dar le-a si devansat, si asta nu o singura data in ultimii ani. Daca romanii au demonstrat ca pot sa respecte termenele de finalizare, chiar sa le devanseze, atunci trebuie sa avem macar pretentii similare de la companii din strainatate, cu forta financiara mult superioara. Nu in ultimul rand, trebuie sa fim preocupati in permanenta de conditiile de munca, de viata si securitatea celor care lucreaza pe santierele marilor proiecte de infrastructura. Acesta este sensul celui de-al treilea criteriu de analiza a companiilor din domeniu. Sacrificiile trebuie sa fie exclusiv financiare si materiale, nu umane. Din acest punct de vedere, companiile care respecta normele de protectie a muncii si manifesta atentie si responsabilitate fata de angajati trebuie evidentiate, oferite ca exemplu pozitiv. Acestea sunt cele trei tipuri de informatii pe care nu doar eu, ca parlamentar, ci toti romanii, beneficiari ai lucrarilor, vor si trebuie sa le cunoasca de la Ministerul Transporturilor cu privire la companiile care executa proiectele de infrastructura: incadrarea in bugete, incadrarea in termenele de executie, numarul si gravitatea incidentelor in ceea ce priveste normele de protectie a muncii, a spus Daniel Olteanu in plenul Camerei Deputatilor.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.