Deputatul Mihai Botez (USR), radiografie necrutatoare a transportului public din Barlad

1
1379

Deputatul USR de Vaslui Mihai Botez face o analiza severa a problemelor pe care le intampina administratia locala din Barlad in ce priveste transportul public de calatori, analiza in cadrul careia propune si cateva posibile solutii pentru rezolvarea crizei. Sub titlul „Dependenta de cale si viitorul transportului local din Barlad”, intr-un limbaj accesibil, parlamentarul abordeaza pe mai multe planuri problema transportului, plecand de la modul in care ar trebui sa fie organizat acesta, cu ce au gresit Vertrantis, pe de o parte, si Primaria, de cealalta parte. Si, cu toate ca pe hartie cel putin solutiile par imediat aplicabile, in realitate, spune Mihai Botez, „(…) nu ne putem astepta pe termen scurt si mediu la o imbunatatire spectaculoasa a serviciilor. Aceasta evolutie spectaculoasa ar putea sa-si aiba resorturile in urmatoarele actiuni: infuzie de capital sau infuzie de „know-how”, cum spun americanii, adica de antreprenori sau aparate administrative publice care sa fie foarte buni organizatori, dar acestea nu prea se intrezaresc”.

Deputatul USR Mihai Botez a studiat temeinic „Dosarul Vertrantis”, care spune in amanunt povestea intrarii in colaps a transportului public de persoane din Barlad. Concluziile sunt prinse in documentul intitulat „Dependenta de cale si viitorul transportului local din Barlad”, pe care il prezentam integral. Fara pretentia ca re-inventeaza roata, parlamentarul barladean raspunde la cateva intrebari de bun simt (ocolite de cei care au gestionat pana acum transportul public in localitate): cine si ce a gresit si ce este de facut de acum \ncolo. Mai mult, Botez propune si cateva solutii simple, iar daca rezultatele nu vor fi imediate si spectaculoase, asta se va intampla si pentru ca modul in care sunt organizate in prezent licitatiile in Romania nu garanteaza faptul ca toate vor fi castigate de catre cei mai performanti furnizori de servicii. Asta, conchide printre randuri deputatul USR, s-a intamplat si la Barlad… (Romeo Cretu)

Dependenta de cale si viitorul transportului local din Barlad

Dupa ce vom fi reziliat contractul cu Vertrantis, daca in urma noii licitatii ajungem sa circulam tot cu 2 lei pe calatorie la Barlad, cine a cistigat: primaria, Vertrantis, calatorii?

Am cerut Primariei Barlad contractul de delegare de gestiune a serviciului de transport. Am citit si corespondenta dintre operatorul de transport si primarie. Am incercat sa-mi dau seama cine a gresit si care ar fi solutia pentru viitor. Voi imparti acest articol in cinci parti ca sa intelegem mai bine situatia.

Inainte sa incepem, as vrea sa explic putin ce inseamna dependenta de cale. In termeni simpli inseamna ca, analizand parcursul istoric al unui anumit indicator sau proces, ne putem da seama cum va evolua si pe viitor, de regula osciland putin intre aceeasi parametri, cu abateri reduse, in sus sau in jos. Sigur ca se pot intampla exceptii, dar acestea sunt rare. In cazul nostru, serviciul de transport public din Barlad a fost mereu in ceata si s-a mers dintr-o inertie a lucrurilor, cu putine imbunatatiri ale serviciilor oferite calatorilor.

Cum ar trebui sa fie organizat transportul public local?

Asteptarea mea si probabil a majoritatii cetatenilor orasului Barlad ar fi ca transportul sa fie accesibil, sa fie predictibil, sa fie rapid si confortabil. Unele orase pot oferi si transport gratuit, dar la Barlad nu este cazul inca, pentru ca avem un oras mic, cu un nivel redus de venituri din taxe locale. Primaria, impreuna cu cetatenii si cu membrii Consiliului Local, trebuie sa defineasca clar, fara echivoc, planul de mobilitate urbana, iar pe masura ce orasul se dezvolta, acest plan sa fie actualizat in functie de necesitati.

Scopul Primariei este sa se asigure ca cetatenii prefera sa circule mai mult cu transportul in comun decat cu masina personala in oras si ca acest serviciu respecta in permanenta conditiile si indicatorii asumati in contractul de delegare.

Ce a gresit Vertrantis?

Firma Vertrantis este o companie privata al carei obiectiv ar trebui sa fie sa faca profit. Administratorii au gresit atunci cand au estimat ca in orasul Barlad vor avea suficient de multi calatori astfel incat pretul de 1 leu pe calatorie sa fie sustenabil.

Au estimat sau au pariat ca toate cheltuielile vor ramane asa pana la finele contractului de delegare. Au mai sperat si ca Primaria le va permite majorarea pretului ori de cate ori vor cere.

Au trimis cereri de majorare a pretului, uneori, fara documente de fundamentare a cererii.

Nu au realizat investitiile promise in oferta facuta pentru preluarea gestiunii transportului public.

Ce a gresit Primaria?

Nu a actionat proactiv in relatia cu Vertrantis, verificand ca se incepe programul de investitii promise in oferta, fapt ce mai apoi a fost reprosat si a reprezentant un impediment in aprobarea majorarii pretului biletului.

A actionat in litera contractului, dar nu si in spiritul acestuia si a unei relatii echitabile intre parti. Din punctul meu de vedere, Primaria este acoperita de prevederile contractuale, dar neinvestind eforturi pana acum in evitarea rezilierii contractului, probabil ca va face eforturi mai mari pe viitor pentru a identifica o solutie. Solutie ce va fi probabil mai scumpa – solutie ce ar fi servit Vertrantis pentru a-si continua activitatea conform conditiilor contractuale.

Solutii

– Refacerea licitatiei cu limite inferioare de pret pe bilet;

– Primaria trebuie in continuare sa delege acest serviciu unui operator privat. Personal, nu am incredere in capacitatea Primariei de a organiza acest serviciu. Vedem ca si la Vaslui transportul local sufera;

– Trebuie depuse diligente mai serioase pe viitor pentru evitarea unor astfel de situatii.

Concluzii

Licitatiile organizate pe principiul castigatorul este cel cu oferta ce contine pretul cel mai mic probabil ca a facut cel mai mare rau investitiilor din Romania. Cu aceasta opinie sunt de acord politicienii din tot spectrul politic si toti antreprenorii. Alegerea castigatorului unei licitatii se face dupa niste criterii obiective stipulate in caietul de sarcini si conform legislatiei in vigoare. Aceasta situatie a determinat pe Vertrantis sa forteze intrarea intr-un contract cu un pret foarte mic, iar Primaria a fost nevoita sa accepte un castigator care de la inceput parea ca va avea greutati in a duce contractul la bun sfarsit.

Sunt discutii in Parlament pentru a schimba acest principiu in organizatia licitatiilor, „pretul cel mai mic”, insa prioritatile in Parlament sub aceasta legislatura se pare ca tin mai mult de a-i scapa pe hoti de justitie decat de a avea un stat functional.

Sa avem o Primarie cu un control proactiv mai mare e ceva de dorit, dar probabil va mai dura; aceasta calitate va veni odata cu resursa umana pe care va reusi sa o atraga.

Sa se inscrie la licitatie niste antreprenori care sa stie sa-si faca mai bine calculele si estimarile costurilor, iarasi este ceva de dorit, dar care se va intampla mai greu.

Totusi, putem intrezari o speranta ca antreprenorii incep sa invete si nu se mai arunca cu capul inainte sa castige orice licitatie. La licitatia pentru modernizarea si extinderea retelei de apa si canalizare din Barlad nu s-a inscris nici o firma pentru ca pretul oferit era prea mic.

Revenind la dependenta de cale, cu amaraciune spun ca nu ne putem astepta pe termen scurt si mediu la o imbunatatire spectaculoasa a serviciilor. Aceasta evolutie spectaculoasa ar putea sa-si aiba resorturile in urmatoarele actiuni: infuzie de capital sau infuzie de „know-how” cum spun americanii, adica de antreprenori sau aparate administrative publice care sa fie foarte buni organizatori, dar acestea nu prea se intrezaresc.

Ca economist, imi pare foarte rau cand vad ca o firma e pe cale sa-si declare insolventa sau care are dificultati financiare. Firma Vertrantis a raportat, conform mfinante.ro, o pierdere de 1.834.411 RON. Apreciez curajul Vertrantis de a face investitiile pe care le-au facut intr-un transport public decent pentru barladeni si sper sa invete din greselile facute si sa gaseasca o solutie pentru a trece peste acest moment.

Pentru noi, barladenii, e important sa ne intereseze problemele orasului si sa fim reactivi, sa cerem informatii si sa oferim reactii autoritatilor. Avem nevoie de o societate civila activa si de o clasa politica responsabila. Cred ca la ultimele alegeri locale inteligenta colectiva a barladenilor a castigat si a ales cea mai buna optiune, dar trebuie ca pe viitor sa fim si mai atenti si sa sustinem oameni si mai buni pentru a ne reprezenta interesele.

Mihai Botez, deputat USR

1 COMENTARIU

  1. Nu inteleg de ce nu a precizat nimic despre impredictibilitateaa fiscala care mi se pare cel mai important aspect. Cum naiba sa reuseasca o firma cand ai atatea fluctuatii in taxe si impozite? Cum sa-ti faci un cashflow pe minim 2-3 ani cand legile fiscale se schimba la 6 luni? Problema e la alt nivel si acolo cred ca ar trebui sa se concentreze Domnul Botez sa schimbe ceva.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.