Daniel Olteanu (ALDE): «Nu votez bugetul daca nu include finantare pentru Autostrada Tisita – Albita!»

1
842

Daniel Olteanu, viceliderul Grupului ALDE de la Camera Deputatilor, atrage atentia ca Drumul de mare viteza Tisita – Albita trebuie sa se regaseasca, in mod obligatoriu, in Legea bugetului pe 2019, investitia reprezentand singura sansa a romanilor din stanga Siretului de a nu mai fi pe ultimul loc in Uniunea Europeana in ceea ce priveste nivelul de trai. Olteanu, care, in ultimii doi ani, si-a dedicat mare parte din activitatea parlamentara sustinerii acestui „proiect de importanta vitala pentru vasluieni”, afirma ca argumentele pentru finantarea obiectivului prin bugetul din acest an rezulta din mii de pagini de documente, adrese, interpelari si studii realizate si consultate, si ca aceste argumente nu pot fi combatute de nicio autoritate sau institutie.

In cadrul unei declaratii in plenul Parlamentului, intr-un moment in care discutiile despre buget sunt in prim-plan, Daniel Olteanu a facut inventarul celor mai importante motive pentru care Guvernul trebuie sa includa Autostrada Vasluienilor, care a disparut din toate strategiile nationale dupa anul 2003, intre obiectivele de investitii prioritare din Moldova. Mai mult, deputatul ALDE subliniaza ca votul sau pe Legea bugetului de stat depinde exclusiv de modul in care va fi privita Autostrada Tisita – Albita, despre care spune ca este „ultimul tren spre dezvoltare al judetului Vaslui”.

«De ce mai facem legi, daca nu le respectam?», astfel si-a inceput deputatul Daniel Olteanu interventia in Parlament, subliniind ca «Autostrada Albita – Husi – Tisita – Buzau – Bucuresti – Giurgiu figura la pozitia 11 in „LISTA proiectelor prioritare, identificate de Romania impreuna cu Uniunea Europeana”, proiecte care urmau sa fie realizate pana in anul 2015. Asa scrie in Legea nr. 203/2003 privind realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport de interes national si european. Ce s-a intamplat cu aceasta lege, de ce nu s-a aplicat si cum de a disparut o autostrada din strategia nationala de transport? Atentie, vorbim despre o parte a unui unui coridor rutier european de transport si de un tronson, Tisita (Focsani) – Albita, care are Studiu de Prefezabilitate realizat inca din anul 1998! Arc peste timp, la 20 de ani distanta de acest studiu, Comisia Europeana imi raspunde in mod oficial, in scris, ca sectiunea Tisita (Focsani) – Albita, aflata pe reteaua TEN-T globala din Romania, „este eligibila in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020”. Prin urmare, nu doar executia lucrarilor, ci si costurile Studiului de fezabilitate si Proiectului Tehnic sunt eligibile pentru finantare cu fonduri europene. In conditiile in care toate celelalte tronsoane care au legatura cu Moldova sunt prioritare la finantarea cu fonduri europene, singura optiune reala pentru o autostrada in Moldova, cu fonduri de la bugetul de stat, este Tisita – Albita. In acest moment, Romania are 215 km de autostrada cu fonduri de la bugetul de stat, ZERO in Moldova. Este un abuz la adresa celei mai sarace regiuni a Uniunii Europene, cea din stanga Siretului, sa fie un contributor net in ceea ce priveste resursele nationale si alocarea lor pentru constructia de autostrazi, fara a fi beneficiar, cand abordarea ar trebui sa fie exact invers», a declarat parlamentarul ALDE, care a mentionat ca datele statistice confirma potentialul urias de crestere economica a regiunii si beneficiile sociale ale acestui proiect de mare infrastructura.

«Ce alte argumente justifica finantarea in 2019 a autostrazii Tisita – Albita? Ultimele date de la Directia Generala a Vamilor sunt absolut concludente? in noua ani, traficul rutier de la punctul de trecere a frontierei Albita s-a triplat, ajungand la peste 800.000 vehicule in 2017. In plus, numarul camioanelor care au tranzitat vama Albita este mai mare decat in cazul tuturor celorlalte puncte de trecere a frontierei de pe granita de Est, luate impreuna! Concluzia e una singura? tronsonul Albita – Tisita este, de departe, principala ruta de transport auto a marfurilor spre si dinspre frontiera estica a Romaniei, cu mare potential de accelerare. In alta ordine de idei, va reamintesc Principiul dezvoltarii echilibrate a infrastructurii de transport, pe baza caruia dezvoltarea retelei de transport nationale se face echilibrat pe teritoriul fiecarei regiuni de dezvoltare a Romaniei, astfel incat sa se asigure o dezvoltare sustenabila, pe termen lung, a tuturor regiunilor. Cum se aplica acest principiu? Doar 1% din fondurile pentru marile proiecte in infrastructura ale Ministerului Transporturilor au fost cheltuite in Moldova, in 2017, ZERO in Vaslui. 37 miliarde lei reprezinta valoarea marilor proiecte de infrastructura finantate prin POIM 2014 – 2020, niciun proiect nu este in Moldova, niciun leu nu este alocat Moldovei. In schimb, Transilvania si Regiunea Bucuresti primesc 97% din cei 37 miliarde lei. Moldova are nevoie urgenta nu de unul, ci de cinci mari proiecte, pentru a recupera decalejele de dezvoltare, iar unul trebuie sa fie Autostrada spre Albita, Autostrada Vasluienilor», a spus Daniel Olteanu, care si-a insotit argumentatia de un grafic sugestiv, referitor la situatia pe regiuni a proiectelor de mare infrastructura in implementare (2014 – 2020).

Printre argumentele sustinute de-a lungul timpului de catre deputatul Daniel Olteanu, in vederea includerii Drumului de mare viteza Tisita – Albita in bugetul pe 2019, se numara si consistenta valoare simbolica a investitiei, care uneste cele doua capitale romanesti, Bucuresti si Chisinau, pe traseul cel mai scurt, integrarea unor investitii in viitoarea autostrada si realizarea acestora intr-o faza initiala, in puncte-cheie (spre exemplu Varianta ocolitoare Husi, inclusiv conexiunea cu Republica Moldova la standard de autostrada), limitarile Master Planului General de Transport al Romaniei si riscurile din punct de vedere al securitatii regionale, in anul in care Romania detine Presedintia Consiliului Uniunii Europene.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.