Raspunsul la problema traficului de cosmar din Vaslui

0
500

• “Politica de parcare pentru mobilitate urbana a municipiului Vaslui” a fost aprobata de consilierii locali la sfarsitul anului trecut, fiind o conditie obligatorie de eligibilitate pentru obtinerea finantarii pentru alte patru proiecte privind mobilitatea urbana, a caror valoare totala depaseste 32 milioane de euro. In document se arata deficientele retelei stradale din municipiu, in special privind locurile de parcare necesare macar celor 22.279 vehicule inmatriculate in oras, la care se adauga cele necesare masinilor care tranziteaza Vasluiul, si se propun solutii pentru rezolvarea acestor probleme. Dupa implementarea proiectelor privind extinderea, inclusiv cu noi linii de troleibuze, a rutelor, traseelor si statiilor destinate transportului in comun si a reconfigurarii Crucii Garii, masinile parcate pe prima banda a unor strazi principale vor deveni o amintire…

Conform “Politicii de parcare pentru mobilitate urbana a municipiului Vaslui”, document intocmit de municipalitate si aprobat in unanimitate de catre consilierii locali la sfarsitul anului trecut, in orasul care, statistic, la 1 ianuarie 2017 numara 113.500 locuitori erau, la jumatatea lunii octombrie, luate in evidente nu mai putin de 22.279 mijloace de transport. La cele 17.486 vehicule detinute de persoanele fizice si 4.793 vehicule ale persoanelor juridice domiciliate in Vaslui se adauga si cele aflate in tranzit, estimate a fi de circa patru ori mai multe. Acest lucru face ca traficul din Vaslui sa fie de cele mai multe ori la limita de sus a intensitatii admise, existand zone foarte aglomerate, strazi si intersectii in care normativele legale in vigoare sunt depasite cu pana la 50%. In plus, municipiul se confrunta si cu o alta problema majora, lipsa locurilor de parcare.

Parcarile amenajate se dovedesc a fi insuficiente, stationarea autovehiculelor in lungul strazilor fiind prezenta atat in zonele rezidentiale, cat si in cele comerciale. La nivel local nu exista un numar „suficient” de locuri pentru parcare, nici publice si nici rezidentiale, care sa satisfaca cererea din ce in ce mai mare”, recunoaste municipalitatea. Practic, in municipiul Vaslui exista doar doua parcari cu plata, in total 200 de locuri, in proximitatea celor doua piete mari, si 181 de parcari rezidentiale si non rezidentiale, pe domeniul public, inclusiv cele din fata blocurilor, avand suprafete cuprinse intre 50 si 1.500 de metri patrati. La acestea se adauga parcarile publice pe strada si in afara strazii, unde orice persoana isi poate parca autoturismul, sub rezerva respectarii tuturor regulamentelor, unele dintre spatii avand restrictii specifice.

Pentru rezolvarea problemei locurilor de parcare, municipalitatea isi propune un set masuri si proiecte care se refera la eliminarea parcarilor neregulamentare, instituirea unor taxe pentru parcare, controlul accesului si implicit al parcarii in zona centrala a municipiului, reglementarea corespunzatoare prin indicatoare rutiere de circulatie a zonelor cu trafic relevant etc.

Un prim pas in reglementarea parcarii pentru zona centrala a municipiului Vaslui va fi identificarea locatiilor unde va putea fi introdus un sistem de parcare cu plata. O asemenea masura urmareste ca rezultat scaderea cererii, prin descurajarea deplasarilor cu autoturismul proprietate personala, a stationarilor si opriririlor neregulamentare. Resursele financiare obtinute din plata parcarii la strada vor putea fi reinvestite in finantarea altor proiecte de mobilitate si dezvoltare urbana”, se arata in documentul aprobat de consilierii municipali. Conform Politicii de parcare, se au in vedere mai multe locatii situate in zona centrala, pentru a fi instalate sisteme de taxare a parcarii. Intre acestea, se numara strada Stefan cel Mare, cu mentiunea ca acolo oprirea va fi interzisa pe tronsonul central situat intre limitele intersectiilor cu str. Penes Curcanul si str. Husului, pe str. Mihail Kogalniceanu, pe sensul unic existent intre limitele intersectiilor str. Nicolae Iorga si Spiru Haret, sau str. Dobrogeanu Gherea, intre intersectiile cu strazile Penes Curcanul si Frunzelor. De asemenea, se are in vedere modernizarea parcarii din spatele blocului 199, dar si introducerea unui sistem de taxare a parcarii din spatele Postei centrale, a celei din str. Frunzelor, de langa Centrul de informare turistica, si chiar in parcarea Primariei municipiului Vaslui. In plus, pe viitor se va reglementa parcarea vehiculelor de pe traseele destinate transportului in comun, inclusiv pe prima banda a strazii Traian, ori de pe viitoarele rute de troleibuz, inclusiv spre Zona industriala, ce vor fi introduse in cel mult doi ani.

Elaborarea, aprobarea si ulterior punerea in aplicare a documentului “Politica de parcare pentru mobilitate urbana a municipiului Vaslui” reprezinta o conditie obligatorie de eligibilitate in vederea obtinerii finantarii proiectelor ce au ca obiectiv imbunatatirea mobilitatii in municipiul Vaslui. Este vorba de patru proiecte pentru care municipalitatea spera sa obtina finantare prin POR 2014 – 2020, respectiv “Proiectul de extindere a rutelor, traseelor si statiilor pentru transportul in comun”, “Proiectul de realizare depou pentru transportul public”, “Proiectul de reconfigurare a nodului de circulatie rutiera Crucea Garii (intersectia strazilor Republicii, Stefan cel Mare si Traian) si de completare a sistemului de spatii pietonale la nivelul orasului” si “Proiectul de achizitionare vehicule de transport ecologice”, proiecte care, insumate, depasesc 32 de milioane de euro. In plus, municipalitatea mai are pregatite si alte proiecte prin care se doreste fluidizarea traficului, inclusiv unul de realizare de parcaje de tip Park & Ride, parcari destinate persoanelor care fac schimbul intre automobile personale si transport public sau nemotorizat, pentru vizitatori, rezidenti si navetisti. Municipalitatea spera ca, prin implementarea politicii de parcare, la nivelul municipiului Vaslui sa se ajunga la fluidizarea traficului rutier pentru un transport public urban eficient, prin descurajarea parcarii pe termen lung in zona centrala, si, totodata, prin incurajarea utilizarii bicicletelor sau a vehiculelor ecologice. Se va realiza astfel nu doar imbunatatirea calitatii aerului si a mediului, dar acest lucru va duce la modernizarea orasului prin dezvoltarea unei infrastructuri rutiere si pietonale moderne, sigure si facile cetatenilor sai, dar si celor aflati in tranzit.

Cat despre posesorii de autovehicule, „Pentru ca sistemul de plata al parcarii sa fie unul functional, este necesar ca stationarile, opririle si parcarile neregulamentare sa fie sanctionate. Instituirea taxelor de parcare si aplicarea sanctiunilor pentru stationarea, oprirea sau parcarea neregulamentara vor determina reducerea cererii de locuri de parcare si a numarului de calatorii cu autoturismul personal in centrul orasului si implicit reducerea frecventei blocajelor in trafic”, este intentia municipalitatii. Soferilor care nu vor respecta restrictiile de parcare sau oprire a vehiculelor li se vor aplica sanctiuni, incepand de la avertizarea conducatorului auto, la prima abatere sau la o abatere minora, si pana la aplicarea sanctiunii prevazute de lege, in situatia in care abaterea reprezinta incalcare a normei rutiere, ori pentru abateri repetate.

Marian Mocanu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.