Culmea mobilitatii urbane: la Barlad, transportul public risca sa ramana de caruta!

0
1135

Consilierii locali barladeni au anuntat, prin vocea liderului Andrei Huiban, ca niciunul din cei zece social-democrati din Consiliul Local nu va fi prezent la sedinta extraordinara de astazi, in care ar trebui sa se dezbata un proiect de hotarare ce aduce modificari la contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de persoane. In cadrul unei conferinte de presa, profesorul Huiban a declarat ca o problema majora precum transportul public local, la pachet cu eventualele modificari aduse la caietul de sarcini aprobat in 2016, ar trebui sa se discute mai intai in comisiile de specialitate si abia ulterior in plen, intr-o sedinta ordinara.

Dupa o lunga pauza, ieri, 8 ianuarie, sediul PSD Barlad a gazduit o noua conferinta de presa, sustinuta de liderul consilierilor locali ai formatiunii, profesorul Andrei Huiban. Singurul subiect abordat a fost cel legat de transportul public local de persoane, in contextul in care operatorul SC Vertrantis SRL, care asigura transportul in oras de doi ani si jumatate, cere renegocierea si modificarea contractului si, in caz contrar, chiar rezilierea lui. Pentru inceput, Huiban a facut referire la cele doua adrese trimise in decembrie de Vertrantis catre Consiliul Local (CL) Barlad. Prima este datata pe 11 decembrie si reprezinta o cerere de renegociere si modificare a contractului de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate semnat in urma castigarii licitatiei organizate in mai 2016.

Cererea este motivata de transportator prin faptul ca, potrivit legilor in vigoare, „delegantul nu poate fi obligat sa desfasoare o activitate in pierdere, cu consecinta previzibila a blocarii activitatii”, Huiban enumerand cateva din modificarile propuse si dorite de Vertrantis. Iar a doua adresa este datata pe 13 decembrie si reprezinta o informare cu privire la rezilierea contractului incepand cu data de 7 ianuarie 2019, principalul motiv invocat fiind faptul ca, potrivit analizei economico-financiare din perioada desfasurarii contractului, firma a inregistrat o pierdere de 1.100.000 de lei. Cu alte cuvinte, contractul a fost semnat pe sase ani, insa, dupa numai doi ani si jumatate, reprezentantii societatii sunt dispusi sa iasa de pe trasee daca nu se schimba ceva.

Pe data de 7 ianuarie ar fi trebuit sa fie reziliat contractul. Iata ca suntem in 8 ianuarie (ieri, n.r.) si nu stim daca maine vom mai avea transport in comun in Barlad. Primaria nu a comunicat nimic in acest sens. (…) Inca nu stim care sunt masurile pe care le va lua Primaria, prin aparatul de specialitate, in acest sens. Am aflat ca este convocata o sedinta extraordinara de Consiliu Local pentru maine (astazi, 9 ianuarie, n.r.). Conform Legii Administratiei Publice Locale, sedintele extraordinare se convoaca cu trei zile inainte si se specifica foarte clar care este ordinea de zi. Lucru care nu s-a intamplat acum. Iar acesta este un aspect ce se adauga la lista atitudinilor reprobabile si gresite ale administratiei, care de aproape trei ani nu este in stare sa rezolve aceasta problema a transportului public local”, a spus Andrei Huiban.

In continuare, acesta a enumerat cateva din drepturile si obligatiile Executivului local, printre acestea numarandu-se inclusiv monitorizarea de catre primar si aparatul de specialitate a realizarii de catre transportator a investitiilor impuse prin caietul de sarcini, dar si cateva din obligatiile ce cad in sarcina Vertrantis, respectiv investitiile la care s-a angajat prin semnarea contractului. Investitia principala si obligatorie, de altfel, ce trebuia realizata in primele 18 luni de contract se refera la afisajul electronic pentru cele 30 de statii existente in oras, in valoare de 150.000 lei, dar care nici pana acum nu a fost demarata. Acesta a precizat ca alte investitii suplimentare ce au fost asumate de operatorul de transport dar care nu s-au realizat sunt: reabilitarea si extinderea statiilor, adaptarea statiilor pentru persoanele cu dizabilitati, construirea de noi statii etc.

Inca o data, subliniez faptul ca responsabilitatea principala este a primarului si a compartimentului de specialitate, care nu au adus la cunostinta opiniei publice toate aceste aspecte si care nu au intervenit in timp util pentru ca aceste lucruri sa nu ameninte astazi desfasurarea normala a transportului public. (…) Noi ne dorim ca acest proiect, despre care nu stim mare lucru, sa fie dezbatut in mod competent intr-o sedinta ordinara, sa treaca prin comisiile de specialitate, iar solutia adoptata sa fie acceptata de toate partile implicate. Despre aceasta sedinta extraordinara de maine (astazi, 9 ianuarie, n.r.), am fost anuntati prin intermediul unui sms, dar nu stim absolut nimic despre ordinea de zi. Putem doar sa banuim ca se va discuta despre transportul in comun. Ne dorim rezolvarea acestei probleme si acest lucru inseamna dezbaterea intr-o sedinta ordinara, in care acest proiect referitor la transportul public de persoane, asa cum va fi initiat de primar, sa poata trece prin comisiile de specialitate, sa poata fi citit de catre consilierii locali si fiecare consilier interesat sa poata aduce propriile argumente, astfel incat sa gasim o solutie la sfarsit. In concluzie, la sedinta de maine, grupul PSD nu va fi prezent”, a conchis Andrei Huiban.

Ramane de vazut ce va prevedea proiectul de hotarare ce le va fi prezentat consilierilor locali astazi si daca va fi aprobat. Cert este ca transportatorul vrea majorarea unui bilet de la 1,6 lei/calatoria la 2 lei/calatoria; modificarea metodologiei si a conditiilor de decontare a biletelor/abonamentelor pentru pensionari, astfel incat Vertantis sa suporte 35%, iar municipalitatea sa suporte 65% din valoarea gratuitatilor in cazul pensionarilor; modificarea metodologiei si a conditiilor de decontare a biletelor/abonamentelor pentru persoanele cu dizabilitati, astfel incat municipalitatea sa suporte 100% din valoarea gratuitatilor; modificarea graficului de realizare a investitiilor, eventual obiectul si valoarea acestora; anularea unor trasee. In adresa datata pe 11 decembrie, administratorul Vertrantis anunta ca, daca autoritatile locale nu sunt dispuse sa „umble” la contract in asa fel incat sa fie respectat principiul echilibrului financiar al delegarii, firma va intrerupe prestarea serviciului de transport public de persoane in termen de 90 de zile de la data de 6 decembrie, adica pe 6 martie 2019, intrucat vor considera ca a intervenit incetarea contractului ca urmare a rezilierii lui.

Adriana Susnea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.