Conferinta „Cariera Luceafarului in lirica eminesciana”

1
429

• Muzeul „Vasile Parvan” din Barlad sarbatoreste Ziua Culturii Nationale printr-un dublu eveniment cultural, care va avea loc marti, 15 ianuarie, cu incepere de la ora 14.00. Este vorba despre conferinta „Cariera Luceafarului in lirica eminesciana”, sustinuta de Luigi Bambulea, cercetator stiintific la Muzeul National al Literaturii Romane din Bucuresti, si lansarea volumului „Luceafarul in rebus”, semnat de profesorul Serghei Colosenco, care va avea loc la deschiderea manifestarii.

„Luceafarul” in rebus este cel mai nou volum semnat de renumitul rebusist barladean Serghei Colosenco, in care regasim cunoscutul poem „Luceafarul”, reprezentat intr-o maniera enigmistica ce se adreseaza pasionatilor de jocuri de cuvinte si perspicacitate.
Conferinta „Cariera Luceafarului in lirica eminesciana” este organizata de Muzeul „Vasile Parvan” in parteneriat cu Muzeul National al Literaturii Romane din Bucuresti. Dorind sa omagieze personalitatea si opera lui Mihai Eminescu, institutiile partenere propun publicului barladean o reflectie consacrata uneia dintre „metaforele obsedante” ale liricii eminesciene, a „luceafarului”. Conferentiarul, c.s. Luigi Bambulea, pleaca de la constatarea ca, departe de a se limita la textul cunoscutului poem epic publicat in 1883, imaginea astrului exceptional este recurenta, cu semnificatii diferite (a caror evolutie va fi urmarita in cadrul prelegerii). Fara a reprezenta un element minor (decorativ) al imaginarului romantic, „luceafarul” se inscrie, intr-un plan general, in estetica – de asemenea, romantica – a genialitatii, ca si, intr-un plan particular, in viziunile eminesciene astrale (asociindu-se, prin urmare, slaittmotivului stelei). Cu alte cuvinte, „luceafarul” reprezinta emblema unui spirit si a unui destin ascendent, „celest”, exceptional, cumuland in poemul de maturitate (evocat mai sus) reflectii si semnificatii cristalizate inca din timpul poeziei juvenile. Este semnificativ, in acest sens, ca ocurenta „luceafarului” este prezenta atat in primul poem eminescian publicat (La mormantul lui Aron Pumnul – 1866), cat si in una dintre ultimele elegii eminesciene (Mai am un singur dor), elaborata de poet in succesiunea a 40 de variante si publicata, antum, de Maiorescu la finele editiei princeps a Poesiilor, din decembrie 1883. Reflectia propusa publicului barladean face parte dintr-un proiect intelectual al conferentiarului (care a sustinut un curs consacrat Luceafarului eminescian in cadrul Academiei Private, din Bucuresti, in luna octombrie a anului anterior, si care pregateste un eseu hermeneutic dedicat acestui poem, publicabil la aniversarea, din 2023, a 140 de ani de la aparitia lui, la Viena si, ulterior, la Bucuresti).

1 COMENTARIU

  1. Sunt George Stoian din Slobozia. Am aflat ca „Monitorul” a publicat o cronica literara semnata de domnul Dan Ravaru. Cartea de care se ocupa dansul se numeste „Focul din Talpi” de Viorica Serban. As vrea sa citesc si eu cronica respectiva. Ma ajutati?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.