Avem transport public, dar… n-avem!

0
1650

Mai bine de o ora au dezbatut, ieri, in sedinta de indata, consilierii barladeni problema transportului public. Cu atat mai mult cu cat, inca din decembrie, SC Vertrantis SRL, care asigura transportul in Barlad de doi ani si jumatate, a cerut rezilierea contractului pe motiv ca a inregistrat pierderi uriase. Pentru ca barladenii sa nu se trezeasca, pe nepusa masa, ca nu au cu ce se deplasa, a fost initiat un proiect de hotarare ce vizeaza delegarea gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate, pe o perioada determinata, prin atribuire directa. Numai ca, desi a fost „intoarsa pe toate partile”, initiativa nu a fost supusa la vot din lipsa de cvorum, intrucat social-democratii au absentat de la sedinta, asa cum anuntasera cu o zi inainte.

Ieri, incepand cu ora 12.00, sala de sedinte a Primariei Barlad a gazduit o sedinta de indata a Consiliului Local (CL), pe ordinea de zi figurand cinci proiecte de hotarare. Cel mai important se referea la „aprobarea delegarii gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate in Barlad, pe o perioada determinata, prin atribuire directa” si avea nevoie de votul a doua treimi din numarul total de consilieri, adica de 14 din cei 21. Din pacate, asa cum au anuntat intr-o conferinta de presa sustinuta cu o zi inainte, social-democratii au lipsit de la sedinta, motivand ca o initiativa de o asemenea importanta trebuie dezbatuta in comisiile de specialitate si ulterior intr-o sedinta ordinara.

Singurul care a reprezentat grupul PSD a fost Dorin Apostu. Din grupul PNL au venit doar noua din cei zece consilieri (profesoara Elena Monu este in strainatate), la care se adauga independentul Bogdan Sarbu. Cu o prezenta de numai 11 din cei 14 consilieri necesari pentru adoptarea proiectului, initiativa nici macar nu a fost supusa la vot, dar a fost dezbatuta mai bine de o ora. Dupa ce Mihai Bozianu, din cadrul Compartimentului Transport, a oferit cateva lamuriri legate de proiect si de faptul ca Vertrantis i-a anuntat ca nu mai vrea sa faca transport public local de persoane, primul care a intervenit a fost social-democratul Apostu, care a dorit sa stie daca deja a fost reziliat contractul sau este inca in vigoare. Raspunsul a venit de la jurista Magda Riglea, care a precizat ca Primaria a trimis operatorului o adresa prin care i s-a adus la cunostinta ca, incepand cu data de 7 ianuarie, urmeaza sa mai efectueze transport local pana la desemnarea unui nou transportator, dar nu mai mult de 90 de zile.

Consider ca acest proiect trebuia discutat in sedinta ordinara, pentru a ne da ocazia sa ne documentam temeinic inainte de a-l supune la vot. Mai mult, potrivit Regulamentului pe care il enumerati la legislatia ce trebuie respectata, trebuie transparenta. Caietul de sarcini a fost postat pe site-ul primariei? A fost afisat undeva? Eu am lucrat la caietul de sarcini din 2016 si a fost transparenta totala. Mai am o nelamurire si legat de acordarea subventiilor pentru o categorie de persoane. La anexa 1 din caietul de sarcini, nu apar elevii, pentru care in vechiul caiet de sarcini, municipalitatea suporta o sota parte din valoarea abonamentului lunar. Acest criteriu lipseste din caietul de sarcini si e foarte important pentru elevi. Acesta e unul din motivele pentru care consider ca trebuia sa discutam proiectul in sedinta ordinara si din acest motiv nu sunt colegii mei prezenti in sala”, a fost prima interventie a lui Apostu.

In continuare, au vorbit primarul Dumitru Boros, Mihai Bozianu, independentul Sarbu si liberalul Adrian Todireasa, discutiile intinzandu-se pana dupa ora 13.00. Boros a vorbit despre necesitatea aprobarii cat mai urgente a proiectului pentru a nu ramane fara transport public, urmand ca, in cele cateva luni in care o noua firma va asigura acest serviciu, sa se lucreze la un caiet de sarcini „teapan”, pentru a se putea organiza apoi o licitatie publica. De asemenea, s-au atins aspecte legate de subventionarea transportului pentru diversele categorii de calatori (pensionari, persoane persecutate politic, donatori de sange, persoane cu handicap, asistenti personali, elevi sportivi), dar si de impunerea unor conditii mai stricte la atribuirea directa / licitatia publica, astfel incat firmele care au datorii la bugetul local sau care au incalcat contractul (cum e cazul Vertrantis) sa nu se poata inscrie din nou.

Important este sa votam cat mai repede acest proiect pentru ca actualul operator ne poate anunta oricand sau sa iasa de pe trasee fara macar sa ne anunte si sa ramanem fara transport public local. Prin contract se prevede ca trebuie sa mai presteze 90 de zile, dar el poate renunta oricand daca merge in pierdere si noi nu avem ce-i face decat sa ii cerem daune. Iar noua nu ne trebuie litigii, ci transport public local”, a concluzionat primarul Boros.

Adriana Susnea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.