Cadoul municipalitatii pentru vasluieni: pasaj pietonal subteran in Crucea Garii!

0
1434

Chiar inaintea Craciunului, consilierii locali au aprobat propunerea Primariei si documentatia necesara privind construirea unui pasaj pietonal in Crucea Garii, obiectiv care va conduce la descongestionarea traficului intr-una dintre cele mai aglomerate intersectii din Vaslui. Zilele acestea, documentatia va fi trimisa catre Ministerul Dezvoltarii Regionale cu speranta ca, la inceputul anului 2019, sa fie semnat contractul de finantare. La un cost estimat de peste 30 milioane lei, viitorul pasaj ar putea fi realizat cu finantare nerambursabila, prin Axa prioritara 4 a POR 2014-2020 – Sprijinirea dezvoltarii urbane durabile, masura care se adreseaza municipiilor resedinta de judet. Daca treburile merg asa cum isi doreste primarul Vasile Paval, viitorul pasaj ar putea deveni functional cel mai tarziu peste trei ani!

Investitia propusa de municipalitate este amplasata in intravilanul municipiului Vaslui, in intersectia Crucea Garii, compusa din strada Traian, bulevardul Republicii si strada Stefan cel Mare. Dupa ce s-au incercat mai multe variante de fluidizare a traficului in zona, inclusiv prin semaforizare, in prezent, intersectia este configurata sub forma unui sens giratoriu cu raza de 21,60 m. Amplasarea intersectiei intre patru mari artere de circulatie, din care trei artere fac legatura cu iesirile din oras spre Barlad, Negresti si Iasi, si amplasarea trecerilor de pietoni in apropierea sensului giratoriu conduc la formarea de cozi mari de autovehicule. Acest lucru duce si la o poluare excesiva si la timpi foarte mari de parcurgere a zonei, inclusiv pentru mijloacele de transport in comun. Pentru a remedia acasta situatie, Primaria municipiului Vaslui doreste construirea unui pasaj pietonal subteran in zona, lucru care va duce la desfiintarea trecerilor de pietoni, contribuind astfel la atingerea Obiectivul Tematic al Strategiei Europa 2020, reprezentat de Promovarea unor sisteme de transport durabile si eliminarea blocajelor din cadrul infrastructurilor retelelor majore. Alte beneficii ale acestui pasaj sunt diminuarea timpilor de asteptare pentru vehicule si diminiarea emisilor de dioxid de carbon, respectiv a poluarii din zona. Deasemenea, realizarea acestui pasaj pietonal subteran va conduce la incurajarea parcursului pietonal, crearea unei legaturi intre zona pietonala din centrul orasului si cea de la Gara Vaslui, a explicat primarul Vasile Paval.

Pasajul va fi unul functional, conectat la utilitati, cu amenajarea de grupuri sanitare, spatii de utilitate publica, sistem de aerisire si sistem de supraveghere. Amenajarea punctelor de acces pentru pasajul pietonal din cele patru directii de parcurs se va realiza cu scari clasice din beton armat, scari rulante si ascensoare montate special pentru persoanele cu dizabilitati locomotorii. Totodata, se vor reamenaja spatiile verzi si spatiile pietonale la nivel din zona specificata, se arata in studiul realizat de o firma ieseana, la cererea municipalitatii.

Ca dimensiuni, gabaritul pasajului in sens transversal va fi de 4,00 m, iar in sens vertical, de minim 3,00 m. In plan vertical, atat la partea inferioara, cat si la partea superioara, pasajul va fi prevazut cu spatii pentru montarea diferitelor retele cu care va fi echipat. Pasajul pietonal va avea patru portale de intrare/iesire, executate la mijlocul distantei dintre trecerile de pietoni existente. Sub sensul giratoriu, actualul rond de spatiu verde, pasajul va urmaari conturul scuarului circular al giratiei, zona centrala a pasajului, in care se vor intersecta cele patru cai de acces, urmand a avea un diametru de 19,20 m. Zona centrala a pasajului, la partea superioara, va fi prevazuta cu patru luminatoare naturale, iar scuarul de la suprafata va fi realizat astfel incat, in viitor, in centrul acestuia sa poata fi montat un monument si totodata accesul catre acesta sa fie facil. Tot in zona centrala a pasajului vor fi amplasate toalete publice.

Pe directia nord-sud, pasajul va fi compus din trei zone: Zona 1, cu lungimea de circa 61,00 m si Zona 3, cu lungimea de circa 38,00 m. Zona 2 va fi construita sub zona verde a sensului giratoriu actual si va avea forma circulara cu diametrul de 19,20 m. Pe directia vest-est, pasajul va fi compus la fel din trei zone: primele doua avand lungimi de circa 25,50 m, respectiv circa 28,00 m. Accesul in toate aceste zone se va realiza atat cu trepte de acces din beton armat, cat si cu scari rulante si ascensor.

Proiectantii au propus trei variante de executie a pasajului, preturile estimate fiind intre 31 milioane lei, din care 21 milioane lei pentru constructii montaj, si 33,8 milioane lei, din care 23,5 milioane lei constructia efectiva. Duratele de executie variaza in functie de varianta propusa, de la 10 luni la 14 luni, iar durata normala de viata a pasajului va fi de 30 de ani, perioada in care se va realiza si amortizarea investitiei. Dupa finalizarea obiectivului, actualele treceri aeriene de pietoni vor fi desfiintate, ceea ce va conduce la fluidizarea traficului in zona. Teoretic, pasajul pietonal Crucea Garii ar trebui sa devina functional cel tarziu la sfarsitul anului 2022.

Vom incerca ca executia acestui obiectiv sa se faca cu cat mai putin disconfort pentru vasluieni, inclusiv pentru participantii la trafic. Construirea si darea in folosinta a acestui pasaj pietonal este un nou pas in modernizarea municipiului Vaslui, alaturi de toate celelalte proiecte ale municipalitatii, unele implementate, altele ce vor veni realizate toate cu un singur scop, cresterea calitatii vietii locuitorilor acestui oras, a mai declarat primarul Vasile Paval.

Marian Mocanu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.