Comunele vasluiene administreaza sute de kilometri de drumuri din pamant: Infrastructura, la pamant! La propriu!

0
1739

Comunele din judetul Vaslui detin, n prezent, circa 350 kilometri de drumuri de pamant. Infrastructura din pamant este completata cu alti 150 de kilometri de drumuri judetene care nu sunt nici asfaltate, nici pietruite. n total, Vasluiul are n jur de 500 kilometri de drumuri de pamant, portofoliu care claseaza judetul n topul UAT-urilor cu cea mai proasta intrastructura din Romania. Drumul strategic, proiectele castigate prin PNDL 2 si investitiile locale pot schimba radical calitatea infrastructurii rutiere. Astfel, n urmatorii trei ani, urmeaza sa fie investite n drumurile din judet circa 400 milioane de lei.

Din cei aproximativ 1.000 kilometri de drumuri judetene, jumatate sunt drumuri cu asfalt, cealalta fiind compusa din drumuri de piatra sau pamant. Mai exact, la aceasta data, Consiliul Judetean Vaslui administreaza 150 kilometri de drumuri judetene din pamant. n schimb, comunele din judet au n administrare un portofoliu mult mai mare de drumuri din pamant, care se ridica la aproximativ 350 de kilometri. n total, Vasluiul are circa 500 kilometri de drumuri de pamant, date care claseaza judetul n topul unitatilor administrativ-teritoriale cu cele mai multe drumuri neasfaltate.
La nivel national, cele mai multe drumuri de pamant sunt n Regiunea Nord-Est (1.843 de kilometri), n Sud-Est (1.832), Nord-Vest (1.738), Centru (1.558) si Vest (1.397). Cele mai putine drumuri de pamant sunt n Sud-Vestul Olteniei (825) si n Sudul Munteniei (878). Regiunea Bucuresti-Ilfov are doar 17 kilometri de drumuri de pamant.
Primul loc pe lista judetelor cu cele mai multe drumuri de pamant este ocupat de Alba, cu 747 de kilometri de drumuri de pamant, fiind urmat de Bihor (626), Hunedoara (605), Buzau (585), Timis (530), Vaslui (501) si Botosani (423).
Din punctul de vedere al tipului de acoperamant, structura retelei de drumuri publice nationale nregistra 34.900 de kilometri de drumuri modernizate (40,5%), 21.074 de kilometri de drumuri cu mbracaminti usoare rutiere (24,5%) si 30.125 km de drumuri pietruite si de pamant (24,5%).

Investitii de 400 milioane lei

n urmatorii trei ani, judetul Vaslui va avea 700 kilometri de drumuri judetene asfaltate. Plusul de 200 kilometri de drumuri reabilitate vine n urma castigarii de catre CJ Vaslui a 14 proiecte pe drumuri pe PNDL 2, care nsumeaza 102 kilometri. Restul lucrarilor de modernizare se vor face prin intermediul drumului strategic cu finantare europeana nerambursabila si cu bani de la bugetul judetean. Drumul strategic are o valoare de 50 milioane de euro si vizeaza modernizarea a 82 kilometri de drumuri judetene. Drumul strategic presupune reabilitarea cailor de comunicatie ntre localitatile Bacani, Alexandru Vlahuta, Poienesti, Laza, Balteni, Zapodeni, Danesti si Codaesti. Este vorba despre o ocolire pe la vest municipiul Vaslui, reprezentand o alternativa viabila la DN 24, principala artera de circulatie din judet. La nivel judetean, proiectul contribuie la cresterea cu minim 25% a lungimii drumurilor judetene si comunale modernizate, precum si reducerea cu 15% a accidentelor rutiere din cauza starii infrastructurii si/sau lipsei unei semnalizari corepunzatoare. Practic, din toate sursele, n urmatorii trei ani vor fi investitii n infrastructura judeteana de drumuri de circa 400 milioane de lei.

Interes pentru licitatii

Desi multe firme de constructii nu au forta de munca suficienta si utilajele necesare, participa la toate licitatiile existente, pentru a avea castiguri cat mai mari. Fie ca este vorba despre obiective de investitii finantate prin fonduri europene nerabursabile sau prin proiectele pe PNDL 1 si PNDL 2, primarii trebuie sa fie foarte atenti cu ce contructori lucreaza. Astfel, pentru a castiga licitatiile publice la care participa, unii prestatori prezinta oferte situate si la 60% din valoarea totala a proiectului. Ulterior, realizeaza doar acesti 60% si apoi renunta, din cauza lipsei de finantare. Trebuie sa fiti foarte atenti cu toate aceste obiective de investitii. O lucrare trebuie sa se faca n termenele prevazute. Economia evolueaza si este clar ca, dupa cativa ani, sumele prevazute initial pentru finantarea lucrarilor nu mai sunt suficiente. Trebuie sa faceti la primarii grafice de lucru, iar cand se asigura finantarea pentru un proiect, atunci sa se faca lucrarile. De asemenea, trebuie prevazute n contracte clauze de sanctionare si reziliere pentru firmele care nu si fac treaba. Sunt prestatori care vin putin la deschiderea proiectului, apoi nu i mai vezi cinci luni, a atras atentia Dumitru Buzatu, presedintele CJ Vaslui.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.