Autostrada Trgu Mures – Iasi, reteta scoaterii Moldovei din srcie

0
1177

Autostrada Trgu Mures – Iasi ar aduce prosperitatea n judetele Moldovei. O demonstratie a acestei afirmatii este Constanta, judet al crui PIB, dup darea n folosint a autostrzii Bucuresti – Constanta, a crescut cu o vitez dubl fat de ritmul nregistrat n restul trii. Concret, n perioada 2012 – 2016, PIB-ul n valoare nominal al judetului Constanta a avut o crestere de 56%. n Moldova, toate judetele au avut o evolutie a PIB-ului de maxim 35%. n prezent, autostrada Trgu Mures – Iasi este blocat, studiile de fezabilitare urmnd s fie revizuite.

Constructia Autostrzii Targu Mures – Iasi ar scoate Moldova din situatia actual de subdezvoltare economic. Cel mai bun argument pentru un astfel de scenariu este oferit de evolutia judetului Costanta, dup deschiderea autostrzii Bucuresti – Constanta. Autostrada a adus cresterea investitiilor, a exporturilor si importurilor, consumului, diminua – rea timpilor de transport in relatie cu Bucurestiul. Potrivit unei analize a ‘Ziarului Financiar’ de la deschiderea autostrzii si pan in prezent, PIB-ul Constantei a crescut cu o vitez dubl fat de restul economiei nationale. n perioada 2012-2016, PIB-ul in valoare nominal al judetului Constanta a avut o crestere de 56%, fat de o crestere nominal de 29% a PIB-ului Romaniei. ‘Proba care arat c autostrada a avut un rol covarsitor in viteza de crestere a PIB al judetului Constanta in perioada 2012 – 2016 este c in cei patru ani anteriori, adic intre 2008 si 2012, cand nu era gata toat autostrada, PIB-ul nominal al judetului Constanta a crescut cu 13%, sub ritmul de crestere al PIB-ului per total tar, de 14%’, arat analiza citat.

n Moldova nu misca nimic

n aceeasi perioad, judetele din Moldova, care, evident, nu au beneficiat de autostrad, au avut o crestere a PIB-ului nominal mult mai modest. n anul 2016, judetul Vaslui a avut un PIB de 6,7 miliarde de lei si o evolutie nominal intre 2012-2016 de numai 32%. Iasul a avut un PIB de 23,6 miliarde lei anul trecut, si o evolutie de 35% intre 2012 si 2016, apropiat de media intregii tri, de 29%. Judetul Neamt, cu un PIB de 10 miliarde lei, a avut o crestere nominal de 27%, in timp ce Bacul a avut un PIB de 14,6 milioane lei si o evolutie nominal de 33%. Nu in ultimul rand, Suceava a realizat anul trecut un PIB de 14,5 miliarde lei si o evolutie nominal de 28%, iar Botosaniul a avut PIB-ul in valoare de 8 miliarde de lei si cresterea nominal a acestuia de 35% in perioada 2012-2016. Topul primelor cinci judete din Romania la cresterea PIB-lui in inter – valul 2012 – 2016 este compus din Cluj (62%), Constanta (56%), Prahova (42%), Ilfov (40%) si Buzu (37%).

Autostrada Trgu Mures – Iasi, blocata

Lucrrile la autostrada Targu Mures – Iasi vor incepe abia in anul 2020. La sfarsitul anului trecut, investitia era blocat in studiile de fezabilitate, care, in anul 2014, au fost scoase la licitatie public pentru revizuire. Potrivit ultimelor informatii actualizate, referitoare la autostrada Targu Mures – Iasi, in 2014 s-au scos la revizuire studiile de fezabilitate pentru Targu Mures – Ditru, Ditru-Targu Neamt si Targu Neamt – Iasi – Ungheni. n ultima variant de Master Plan, la prioritizare autostrazi, Targu Neamt – Iasi – Ungheni este pe locul 5 iar Targu Mures – Targu Neamt, pe locul 8. n anexa la Master Plan, proiectul Targu Neamt – Iasi – Ungheni e trecut cu incepere din 2017 pan in 2019, iar Targu Mures – Targu Neamt, din 2023 pan in 2026.

Petitie pentru autostrad spre Transilvania

Mediul de afaceri din Regiunea Nord-Est 1 a initiat, in anul 2015, petitia ‘Salvati Moldova de Srcie’, document prin care s-a dorit ca o parte din cerintele oamenilor de afaceri s fie preluate de parlamentari si s fie transformate in proiecte de lege, s fie interpelri ale parlamentarilor la adresa ministrilor, a Primului ministru. Foarte important pentru oamenii de afaceri este ca autostrada spre vestul Romaniei s fie prins in Master Planul pe infrastructur si s se inceap lucrrile la drumul rapid intre Vaslui si Iasi. n prezent, la nivel national, Moldova conta bilizeaz investitii mai mici cu 10-15% in raport cu alte zone, in timp ce 3.000 de societti se inchid anual in Regiunea de Nord- Est 1. De asemenea, costurile pentru transport suportate de operatorii economici din regiune, inclusiv din judetul Vaslui, sunt mai mari cu 30 – 33% fat de alte judete din tar. n Regiunea Nord-Est 1, din care face parte si judetul Vaslui, sunt numai 3,31% din IMM-urile din tar. Din afacerile deschise in zona Moldovei, 80% sunt microintreprinderi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.