Trei profesori de la Liceul Stefan Procopiu Vaslui au participat la cea de-a treia ntlnire transnational, organizat n perioada 29 octombrie – 1 noiembrie, n Grecia, n cadrul parteneriatului strategic ERASMUS Skills for Life: Literacy finantat de Comisia European. Liceul Stefan Procopiu coordoneaz acest proiect n perioada septembrie 2014-august 2016 n parteneriat cu scoli din Grecia, Turcia, Bulgaria si Italia. Scopul proiectului este valorificarea potentialului literatiei ca instrument de dezvoltare personal si consolidare a competentelor cheie necesare nvtrii pe tot parcursul vietii.
Potrivit specialistilor, n UE exist astzi o criz a literatiei iar 24% dintre elevii de 15 ani din Uniunea European sunt analfabet i functionali. n Romnia, exist un procent de 47% de elevi cu dificultti de citit si scris. Reuniunea gzduit de partenerul din Grecia a avut ca obiective evaluarea activittilor din primul an de proiect, stabilirea planului de lucru pentru al doilea an si sesiuni de lucru pentru elaborarea ghidului The teaching of Life Skills with Literacy (A Training Manual). Acest ghid este structurat pe trei capitole: Strategii de lectur, Strategii de scriere, Strategii de comunicare oral. Pentru primul capitol, echipa romn a propus 10 activitti care au ca obiective principale dezvoltarea abilittilor elevilor de a ntelege textele, de a descrie, de a utiliza informatiile corecte pentru sustinerea punctelor de vedere, de a selecta ideile principale din texte, mbunttirea competentelor elevilor de a deduce si interpreta informatiile, faptele si ideile din texte, ncurajarea elevilor de a realiza conexiuni ntre textul citit si experienta personal. Exercitiile propuse n cadrul acestor activitti au avut la baz povesti cu tlc (Povestea olarului lenes si a nteleptului mut, Maestrul si furnica) sau scurte povestiri (precum Darul magilor – autor O. Henry, Doamna, sau tigrul? – autor Frank R. Stockton, Milionarul model – autor Oscar Wilde). Textele au reprezentat pretextul pentru abordarea unor teme precum automotivarea, luarea deciziilor, valorile, iubirea, banii, generozitatea, admiratia, comunicarea, cooperarea. Unele din activittile propuse au fost aplicate n primul an de proiect, fiind apreciate de elevii din grupul tint. Pentru al doilea capitol, echipa romn a propus un curs pentru elevi cu titlul Abilittile de scriere – abilitti esentiale pentru scoal si carier care urmeaz s fie implementat n al doilea an de proiect. Echipa greac a prezentat si un exemplu de bun practic la care au participat elevii din scoala gazd, dar si elevi din Italia si Turcia. Tema activittii a fost Mitul pesterii preluat din lucrarea Republica de Platon, o alegorie care poate fi interpretat diferit de fiecare om, n functie de perceptia fiecruia. Elevii au lucrat n echip, fapt care a contribuit la dezvoltarea unor abilitti importante precum: cooperare, comunicare, acceptarea punctelor de vedere diverse, ascultarea activ. Programul ERASMUS este programul Uniunii Europene n domeniile educatiei, formrii, tineretului si sportului pentru perioada 2014-2020. Scopul programului este de a contribui la rezolvarea provoc rilor cu care Europa se va confrunta pn n anul 2020. Sloganul programului ERASMUS+: Schimbnd vieti, deschiznd minti.