Ignatul – ziua taierii porcului

Odat cu Ignatul, oamenii de la tar intr n perioada srbtorilor de iarn, desi, formal, mai sunt nc cteva zile pn la Crciun. Tinut ntotdeauna pe 20 decembrie, Ignatul este asociat cu tierea porcului. Potrivit credintelei crestine, care se mbin cu o suit de obiceiuri pgne, de Ignat nu se lucreaz, doar se taie porcul. Iar cine nu are porc trebuie s taie mcar o gin.

O legend crestin spune c Ignat era un om care, vrnd s taie porcul, si-a lovit, din greseal, cu securea tatl, omorndu-l. Necjit, a plecat n lume si pe drum a ntlnit un preot. Acesta l-a sftuit s fac o luntre cu care s treac, fr bani, oameni peste un ru si s ngroape n pmnt un crbune din lemn de tuf asteptnd pn acesta va nverzi. Ignat a ascultat. Au trecut anii, Ignat s-a cstorit si ntr-o noapte a auzit strigte de ajutor. A iesit din cas si a trecut apa, dar nu a vzut nimic. S-a ntors, dar povestea s-a repetat. A treia oar a gsit pe malul opus doi btrni crora le-a povestit toat viata sa, inclusiv temerea c n acea sear sar fi putut neca din vina sa niste oameni. Btrnii, care erau de fapt Sf. Petru si Dumnezeu, au remarcat srcia care domnea la Ignat n cas, au vzut copiii care plngeau de foame si pe mama care ncerca s-i aline spunndu-le c a pus ceva la copt. Un btrn i-a spus femeii s deschid cuptorul si aceasta a gsit o pine mare, s-au aprins dou lumnri si Ignat a vzut tufa din grdin nflorit, semn c i se iertase pcatul. Dndu-si seama cine sunt, el a ngenuncheat n fata celor doi, care i-au cerut s se duc cu ei, fr a avea grija copiilor care vor avea tot ce au nevoie. Si Ignat a umblat cu Dumnezeu si Sfntul Petru ani multi prin lume, pn cnd, ntr-o zi, a ntlnit o trsur cu doi boieri si i s-a spus c acesti sunt copiii si, cu care poate sta n continuare. De aceea de Ignat nu se lucreaz, doar se taie porcul, iar cine nu are porc trebuie s taie mcar o gin. Cu snge proaspt se ung copii pe frunte, pentru a fi feriti de rele, iar oamenii care au ajutat la tiat primesc „pomana porcului”. Ritualul tierii porcului este o rmsit veche a credintei c la schimbarea anului trebuie s se fac sacrificii. Credintele legate de Ignat sunt multe. Se spune c la tierea porcului nu trebuie s asiste nici un milos, existnd credinta c porcul moare cu greutate, iar carnea nu va mai fi bun. Se crede chiar c cei care vit porcul l supr pe Dumnezeu. Dup ce porcul nu mai misc, se face o tietur n chip de cruce, la ceaf, peste aceasta punndu-se sare, spunndu-se c numai asa sufletul porcului va iesi din cap. De obicei, coada, urechile si besica sunt date copiilor, pe gospodari interesndu-i n special splina, aceasta indicndu-le, n functie de grosime, cum va fi iarna. Doritoarele de pr lung trebuie neaprat s mnnce din aceast splin. Gospodarii care gsesc snge nchegat n inima porcului au motive de bucurie deoarece asta nseamn c vor noroc la bani. Dac porcul este negru, iar cei care particip la tiere se mnjesc cu snge pe fat, vor fi mai rosii n obraji si mai sntosi n tot anul care va urma. Acelasi snge, strns ntr-o strachin cu mlai, uscat si mcinat, se folosea n trecut pentru afumarea copiilor bolnavi de guturai, nluc, spaim s.a. Cei care trebuie neaprat s munceasc pe 20 decembrie, o pot face numai dup ce vd snge. Altfel, se spune c femeile vor… grohi ca porcii si le vor fi distruse de porci hainele puse la uscat. Desi crestinismul a asociat porcul necumptrii si lcomiei, pentru comunittile arhaice acest animal, mai ales prin sngele su, era unul din cele mai importante ajutoare ntru revigorarea… Soarelui. ncepnd cu echinoctiul de toamn, oamenii observau cum Soarele intr ntr-un aparent proces de disparitie, consecinta direct fiind micsorarea duratei zilei si rcirea vremii. Oamenii comunittii traditionale credeau c trebuie s intervin n ajutorul astrului ceresc nainte ca acesta s dispar, momentul hotrtor pentru acordarea ajutorului fiind plasat n preajma solstitiului de iarn, adic atunci cnd este cea mai scurt zi din an. Romnii au decis s ajute Soarele prin sacrificarea… porcilor n cinstea zeului Saturn, sngele porcilor trebuind s ntreasc Soarele slbit de efortul pe care-l depusese peste an. Nu este deloc exclus ca anterior s fi fost sacrificati oameni, la romni ntlnindu-se nc o credint potrivit creia „Ignatul are rnduit s moar negresit un om n ziua sa”. Asadar, porcul sacrificat ritual la Ignat nu era altceva dect o ntruchipare zoomorf a Soarelui, o alt ntruchipare, de data aceasta de natur vegetal, fiind grul, despre acesta existnd o multime de credinte si practici n Ajunul Crciunului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.