Mii de credinciosi au fost prezenti, ieri, n bisericile din ntreg judetul pentru a asista la slujbele prilejuite de srbtoarea Botezului Domnului, una dintre cele mai mari srbtori din calendarul ortodox. Boboteaza, cum este denumit srbtoarea n popor, a marcat sfrsitul ciclului de srbtori dedicate Anului Nou si este nchinat purificrii mediului nconjurtor, n special a apelor de fortele malefice. n aceast zi, preotii au botezat apele fcnd agheazma pe care o vor folosi pe tot parcursul anului pentru botez si pentru sfintirea oamenilor si caselor. Iau agheazm n fiecare an. Nu numai pentru mine, ci si pentru copiii mei, care sunt la servici si nu pot s vin la biseric. Ce fac cu ea? Beau n fiecare dimineat timp de opt zile ca s alung bolile si rul. Cu ce rmne, stropesc n cas ca s fug tot nenorocul. Asa am apucat de la printii mei, asa i-am nvtat si pe copiii mei s fac, ne-a declarat o vasluianc. Efectele Agheazmei mari asupra credinciosilor care se vor stropi si vor gusta din ea le-a artat chiar preotul n timpul rugciunii de sfintire: Si-i d ei harul izbvirii si binecuvntarea Iordanului. F-o pe dnsa izvor de nestricciune, dar de sfintenie, dezlegare de pcate, vindecare de boli, diavolilor pieire, ndep rtare a puterilor celor potrivnice, plin de putere ngereasc. Ca toti cei ce se vor stropi si vor gusta dintr-nsa s o aib spre curtirea sufletelor si a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfintirea caselor si spre tot folosul de trebuint. De aceea, spun oamenii agheazma mare se pstreaz nestricat vreme ndelungat, rmnnd tot asa de proaspt, de curat si de bun la gust ca si atunci cnd a fost scoas din izvor. n casele credincios ilor, agheazma se pstreaz la loc de cinste, n vase curate, n care se pune de obicei un fir de busuioc. Credinciosii gust dintrnsa pe nemncate, n zile de post sau la srbtorile mari.
* Ce nseamn? cuvntul Aghiasm??
Cuvntul vine din limba greac? (aghios) ?i nseamn? Sfin?ire. La noi, prin Aghiasm? se n?elege att apa sfin?it?, ct ?i slujba pentru Sfin?irea ei.
* De cte feluri e Aghiasma n n?elesul ei de slujb??
De doua feluri: mare ?i mic?. Cea mic? se mai nume?te n popor ?i sfe?tanie (care nseamn? luminare sau slujba luminilor) ?i Aghiasma cea mare, care se s?vr?e?te la Boboteaz?.
* Cnd se s?vr?e?te sfin?irea cea mare a apei?
La Boboteaz?, att n Ajun, cnd se sfin?e?te apa cu care preo?ii boteaz? apoi casele cre?tinilor, ct ?i n ns??i ziua Bobotezei, dup? Sfnta Liturghie, cnd se sfin?e?te apa pe care o iau cre?tinii acas?, pentru tot anul.
* De ce se spune Sfin?irea cea mare a apei?
Pentru c? apa de la Boboteaz? are o putere deosebit?, fiind sfin?it? n ns??i ziua n care Mntuitorul a sfin?it apele, botezndu-Se n Iordan. De aceea ?i slujba Aghiasmei mari este mai lung? ?i mai festiv? dect a Aghiasmei mici, iar cnt?rile ?i rug?ciunile ei pomenesc ?i preasl?vesc ndeosebi Botezul Domnului in Iordan.
* Ce putere are apa sfin?ita la Boboteaz? ?i cum o folosim?
Aghiasma Mare, adic? apa sfin?it? de la Boboteaz?, are o mult mai mare, putere sfin?itoare ?i t?m?duitoare dect Aghiasma mic?. De aceea, ea se p?streaz? nestricat? vreme ndelungat?, r?mne tot a?a de proasp?t?, de curat? ?i pl?cut? la gust ca ?i cnd ar fi atunci scoas? din izvor. O parte din ea se p?streaz? n biseric?, ntr-un vas anume, numit ?i aghiasmatar, ?i e folosit? de preot la o mul?ime de slujbe (ierurgii). Cu aceast? ap? sfin?it? se stropesc persoanele ?i lucrurile care trebuie exorcizate, cur??ite sau sfin?ite. Fiecare familie trebuie s? ia din Aghiasma de la Boboteaz? ?i s? o p?streze ntr-un vas curat ?i la loc de cinste. Se gust? din ea pe nemncate ?i cu mult? cuviin?? n zilele de ajunare ?i de post, sau n zilele de s?rb?tori mari, dup? ce venim de la biseric?, mai ales cnd nu ne mp?rt??im.
Se obi?nuie?te ca credincio?ii s? bea din Aghiasma mare timp de 8 (opt) zile n ?ir, ncepnd din ajunul Bobotezei, pn? la ncheierea praznicului, adic? pn? la 14 ianuarie. Dup? aceea, ea se poate lua numai dup? Spovedanie. ndeosebi cei opri?i de la mp?rt??ire se pot mngia lund Aghiasma si apoi anafur?. Cnd ne mp?rt??im, Aghiasma se ia dup? mp?rt??ire, fiind mai mic? dect Sfnta Imp?rt??anie, iar cnd lu?m numai anafora, Aghiasma se ia nainte de aceasta, fiind mai mare ca anafora.
Putem stropi cu Aghiasma cea mare casa, curtea si gradina, vitele si chiar ogoarele si livezile noastre, pentru a le feri de rele. n caz de boal?, putem, de asemenea, s? gust?m din ea cu credin??. C?ci apa aceasta, avnd ntr-nsa darul si puterea dumnezeiasc? a Sfntului Duh, a f?cut adesea multe minuni, ns?n?to?ind bolnavi, t?m?duind rni, ap?rnd de rele, de necazuri si de primejdii.
bai „agheazma”, se spune „aghiasma”