Festivalul de Umor Constantin Tnase, de la Vaslui, rmne cel mai important si mai durabil festival de gen din cele 35 de festivaluri din tar, pe care contextul financiar, dar mai ales comoditatea birocratic, le-a njum ttit. Din pcate, sectiunea de interpretare se afl n deriv, pentru c, dintr-o dat, cnd cenzura a disp- rut si nu mai exist oprelisti ideologice, interpretii amatori s-au trezit c nu mai stiu ce s fac cu libertatea de exprimare si au aprut subvalori, atentate la limba romn si la bunul simt. Sa lsat loc subculturii, agresivittii de exprimare suburbane si anatomice. Aceste forme de exprimare nu au rezistat si nu vor rezista, chiar dac nregistreaz un succes temporar, pentru c rmne valabil ideea de calitate artistic, dublat de talent nativ. O alt problem o reprezint inexistenta unor profesionisti pe lng aceste trupe de amatori, chiar dac exist foarte multi actori pensionari, care, pentru un ban n plus, s-ar ocupa serios si cu druire de instruirea acestor amatori, fcnd si o selectie a textelor interpretate. Aceste texte nesanepidice se autoexclud, si n literatura scris nu am ntlnit niciun text care s atenteze la bunul simt si s fac constiinta s roseasc. Nici unul dintre competitorii segmentului de literatur nu si-a permis s se abat de la normele nescrise, neimpuse, dar mereu prezente, ale bunui simt. Atunci cnd volumele prezente n concurs se vor aduna ntro colectie concludent, se va remarca calitatea si harul ludic al celor care au participat. Este o dovad c umorul nu va muri n Romnia. Din pcate, se afl ntr-o competitie tot mai dur si necinstit cu umorul – spontan, spumos si de neegalat – al politicienilor, care cred c arta este o femeie usoar, la ndemna oricui. Asa ajungem la genialitatea lui Tnase, confirmat de clepsidra timpului, pentru c, dup attia ani, cupletele lui sunt nc actuale si dovedesc c nimic nu este mai durabil n lume dect problemele de natur politic si social.
Cornel Udrea