Marţi, 27 Iulie 2010

Eu când vreau sa beau, conduc!

Marţi, Iulie 27, 2010, 3:00
Stire din categoria Local Comentarii: 0 Comentarii pana acum.

Majoritatea soferilor admit cã existã o strânsã legãturã între consumul de alcool si diminuarea capacitãtii de a conduce autovehiculul.

Politia Românã, prin Institutul de Prevenire si Psihosociologie si Directia Rutierã, în colaborare cu Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei din cadrul Universitãtii Bucuresti si Colegiul Psihologilor din România, a realizat un sondaj de opinie la nivel national asupra atitudinilor sociale privind riscul în trafic. Cercetarea a fost initiatã la solicitarea reprezentantilor Directiei Rutiere, care au dorit sã cunoascã caracteristicile conduitei în trafic a soferilor din România. Studiul si-a propus sã cunoascã perceptia conducãtorilor auto fatã de riscul rutier, comportamentul adoptat în trafic de acestia, precum si mãsurile pe care le apreciazã necesare pentru îmbunãtãtirea traficului. Cercetarea a fost realizatã pe un esantion de 1.119 conducãtori auto activi (care au condus în ultimele sase luni), reprezentativ la nivel national pentru conducãtorii auto. Unul din obiectele cercetãrii a constat în identificarea aspectelor legate de atitudinea conducãtorilor auto fatã de consumul de alcool. Doar 12% dintre conducãtorii auto cunosc care este limita permisã de alcool în sânge, în timp ce 18,2% admit cã nu cunosc acest aspect, iar 70,3% indicã valori eronate. În mod surprinzãtor, un grad mai scãzut de cunoastere a acestei prevederi legale s-a înregistrat în rândul tinerilor între 18-25 ani (doar 18,5% indicând valoarea corectã, fatã de 30% dintre soferii de peste 55 ani), desi acestia au sustinut examenul teoretic auto mai recent, comparativ cu celelalte categorii de vârstã. Cei mai multi soferi (83,7%) au recunoscut efectele negative pe care consumul de alcool (chiar si în cantitãti mici) le are, în general, asupra performantei la volan, în timp ce doar 16% au apreciat cã o cantitate micã de alcool consumatã nu afecteazã capacitatea de a conduce. Soferii care au fost implicati în accidente au sustinut într-o mai mare mãsurã cã o cantitate micã de alcool consumatã nu afecteazã performanta la volan, comparativ cu cei ce nu au fost implicati în accidente (23,4%, fatã de 14,3%). Când au fãcut referire la propria persoanã, respondentii au subevaluat consecintele pe care alcoolul le are asupra comportamentului. Astfel, o treime (34,5%) au apreciat cã o sticlã de bere nu le diminueazã capacitatea de a conduce în sigurantã, un sfert (25,2%) cred acelasi lucru despre un pahar de vin, iar 18,8% despre 50-100 ml de bãuturi spirtoase. Aproape unul din patru soferi respondenti a condus cel putin o datã sub influenta bãuturilor alcoolice. Cei mai multi dintre ei au fãcut acest lucru în mod ocazional (21,4%), dar au existat si soferi care au declarat cã în mod frecvent au condus dupã ce au consumat bãuturi alcoolice (1,2%). Cel mai frecvent motiv invocat a fost distanta micã pe care o aveau de parcurs (38,7%), în timp ce pentru un sfert a fost convingerea cã nu le este afectatã capacitatea de conducere. Mai putin de 20% au invocat o situatie de urgentã si doar 3,5% au mizat pe probabilitatea redusã de a întâlni un echipaj de politie care sã le verifice alcoolemia. Bãrbatii sunt cei care conduc sub influenta alcoolului: 28% dintre bãrbati si numai 10% dintre femei au afirmat cã li s-a întâmplat sã conducã dupã ce au consumat bãuturi alcoolice. În functie de vechimea permisului de conducere, cei cu vechime mare au recunoscut în mai mare mãsurã cã au condus dupã ce au consumat bãuturi alcoolice. Astfel numai 7% dintre cei începãtori (sub 1 an vechime) si 17% dintre cei cu 1-5 ani vechime au condus sub influenta alcoolului, comparativ cu 25% dintre soferii mai experimentati. Mai degrabã cei din mediul urban au declarat cã au condus dupã ce au consumat alcool (25% în urban, fatã de 17% în rural). Soferii care conduc în timpul serviciului, dar fãrã a avea atestat de sofer profesionist, au declarat în mai mare mãsurã cã, ocazional, li s-a întâmplat sã conducã dupã ce au consumat alcool (28%, comparativ cu 19% din celelalte categorii de soferi), iar dintre cei care au recunoscut cã fac acest lucru în mod frecvent, cei mai multi sunt soferi profesionisti. Mai degrabã cei care au fost implicati într-un accident în ultimii 3 ani au recunoscut cã s-au urcat la volan dupã ce au consumat alcool (31% fatã de 21%). În ultimii trei ani, 2,4% dintre soferi au fost sanctionati pentru conducerea sub influenta alcoolului. Majoritatea au peste 35 ani si peste 10 ani vechime în condus, locuiesc în mediul urban si toti sunt de sex masculin.

Articol scris de: Monitorul de Vaslui

Posteaza un comentariu